Hírösszeállításunkban igyekszünk a legaktuálisabb utazási információkat megosztani.
2023. szeptember 30.
Újabb határátkelési pont nyílt meg Magyarország és Szlovákia között
A Nagyrozvágyot Nagygéressel összekötő útkapcsolat átadásával immár harmincnyolcra nőtt a határkelőhelyek száma.
Magyarországnak Szlovákiával van a leghosszabb közös határa, 654 kilométernyi hosszan.
2023. szeptember 12.
Újra drágább lesz a tankolás Szlovéniában és Horvátországban
Szeptember 12-től Szlovéniában a benzin ára 1,551 euróra, a gázolajé 1,60 euróra emelkedik literenként. Horvátországban szintén drágul a dízel és a benzin.
Szlovéniában ismét emelkednek a szabályozott üzemanyagárak, amelyek az autópályákon kívül érvényesek. Keddtől a normál benzin literje 1,551 euróba kerül, 0,7 centtel többe, mint eddig. A gázolaj ára 2,8 centtel, literenként 1,60-ra emelkedik. Az új árak, amelyeket a szlovén kormány kéthetente határoz meg, szeptember 25-ig maradnak érvényben.
Horvátországban is kedden emelkednek a szabályozott árak, amelyek a szlovéniaiaktól eltérően minden benzinkúton érvényesek lesznek. A normál benzin 1 centtel, literenként 1,58 euróra, a gázolaj 3 centtel, 1,55 euróra emelkedik. Az árak a következő két hétre érvényesek
2023. szeptember 11.
Decembertől éjszakai vonat indul Berlin és Párizs között
Az ÖBB decemberben – kilenc évvel a járat megszüntetése után – újraindítja éjszakai vonatát Berlin és Párizs között.
"A szolgáltatás december 11-én indul Berlinből heti három járattal, majd 2024 októberében napi járattá válik" – jelentette be az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB).
A vonatok Strasbourgban, Mannheimben, Erfurtban és Halléban állnak majd meg.
Az ÖBB az éjszakai vonatok csomópontjává teszi Mannheimet, ahol a Brüsszel–Bécs és a Párizs–Bécs járatok is megállnak. A Brüsszelből és Párizsból Berlinbe és Bécsbe tartó utasok ugyanannak a vonatnak a különböző kocsijaiba szállnak majd fel, amelyeket a célállomásuknak megfelelően rendeznek át Mannheimben
2023. szeptember 8.
Franciaország is bevezeti az olcsó vasúti bérletet
Franciaország jövő nyáron országszerte kedvező árú havi vasúti bérletet vezet be bizonyos vonatokon.
A vasúti bérlet kb. 49 euróba (kb. 19 ezer forint) fog kerülni, és korlátlanul lehet vele utazni a TER regionális vonatain és helyközi járatain.
A francia nagysebességű TGV sem szerepel a francia bérletben.
2023. szeptember 8.
Ezek az Oktoberfest 2023 árai
A sör most már több mint 14 euróba kerül, egy liter víz pedig 10 euróba.
A világjárvány óta második Oktoberfest ismét a vidámságot és a jókedvet hivatott képviselni, de nem minden tetszik g a látogatóknak. Mindenekelőtt az árak nem jelentenek örömteli fejleményt a világ minden tájáról érkező több millió vendég számára. Az infláció ugyanis nem áll meg a világ leghíresebb népünnepélyén.
A müncheni Theresienwiese szeptember 16. és október 3. között ismét bulizó rétté változik, de már most érezhető az áremelkedés. Míg tavaly egy liter sör ára 12,60 és 13,70 euró között volt, idén 12,60 és 14,50 euró között mozog. Ez 6,12 százalékos átlagos áremelkedésnek felel meg.
A legolcsóbbat a Familienplatzl-on 12,60 euróért kaphatod. A legdrágábbak 14,50 euróért kaphatók többek között a Hofbräuhaus és a Löwenbräu fesztiválsátrakban vagy a Käfer-Schänke-ben. Az elmúlt években az árak folyamatosan emelkedtek. 2002-ben például egy liter sör még 6,30 és 6,80 euró között mozgott, 2012-ben már 9,10 euróra, illetve 9,50 euróra emelkedett az ár.
Egy liter asztali víz 10,04 euróba kerül, szemben a tavalyi 9,67 euróval. Egy Spezi most 11,65 euróba kerül, tehát egy év alatt 0,80 euróval drágult. Aki éhesen érkezik a fesztiválra, annak mélyebben a zsebébe kell nyúlnia, egy fél sült biocsirke 20,50 euró.
2023. augusztus 8.
Portugália is bevezette a kedvezményes vonatbérletet
Németország után Portugália is bevezette a saját, 49 eurós nemzeti vasúti bérletét, amely lehetővé teszi az utasok számára az összes regionális vasútvonal használatát, néhány kivétellel.
Augusztus 1-jétől a Comboios de Portugal (CP) nemzeti vasúttársaság bevezette a 49 eurós bérletet, amely a legtöbb regionális vonatra korlátlanul érvényes. A bérlet azonban nem vehető igénybe buszokon, az Intercity és a városi vonatokon, mint például az Alda Penadular, az Inercidades, az Interregional és az Internacional járatai Portóban és Lisszabonban. A bérlet emellett nem érvényes az ország egyes területein, Alentejo Litoral és Coimra környékén sem.
A bérlet megszerzéséhez szükség van CP-ügyfélkártyára, amelyet személyazonosító okmány felmutatásával lehet igényelni a CP-jegyirodákban.
Az adott hónapra érvényes bérletet szintén a jegypénztárakban lehet megvásárolni, az előző hónap 21. napjától a tárgyhónap 20. napjáig, illetve vissza is lehet váltani őket.
2023. július 30.
Emelik az idegenforgalmi adót Rómában
A 2014 óta változatlan idegenforgalmi adó emeléséről határozott Róma városának képviselő-testülete.
Agrárturisztikai létesítményekben 4 helyett 6 eurót, a kétcsillagos szállodákban 5, az egycsillagosokban 4 eurót kérnek majd a vendégektől naponta.
A nyaralóházakban, panziókban és vendégházakban jelentős, 71-100 százalékos emelésről döntöttek.
A kempingekben és az üdülőkben 2-ről 3 euróra nő az adó összege. A szállókban, hegyi kunyhókban és menedékházakban viszont a jövőben is az eddigi 3,5 eurót kell fizetni.
2023. július 21.
Sokba kerülhet a gyorshajtás külföldön
A kedvelt nyaralóhelyeken a gyorshajtás autóval vagy motorkerékpárral magasabb bírságokat vonhat maga után, aki figyelmetlen az utakon, annak nagyon mélyen kell a zsebébe nyúlnia.
A gyorshajtásért járó büntetési összegek országonként változnak. 20 km/h-s sebességtúllépésért Svájcban legalább 180 eurót kell fizetni – itt a legdrágább a bírság. A kedvelt turistacélpontok közül Olaszországban 175 euróba, Görögországban pedig 100 euróba kerül a 20 km/h-s gyorshajtás, a legolcsóbban pedig Szlovákiában úszhatják meg a száguldozó autósok, ahol 35 eurónál kezdődik a bírság összege. Magyarország a 80 eurós bírságával a középmezőnyben található.
A súlyosabb, 50 km/h-s sebességtúllépésnél még nagyobbak a különbségek. Míg Magyarországon 160 euró a minimális bírság, a szomszédos Szlovéniában 1200 eurót, A kedvelt turistacélpontnak számító Horvátországban pedig akár 2650 eurót is elkérhet a rendőr a gyorshajtásért. Svájcban a bírság a gyorshajtó jövedelemétől függ, és napi 60 eurónál kezdődik.
Az ittas vezetés is drasztikus következményekkel járhat. Spanyolországban 1,2 ezrelékes alkoholszint három hónap börtönt jelent, Olaszországban pedig az ittas vezető saját autóját el is kobozhatja a rendőrség.
Fontos tudnivaló, hogy a szabálysértések és a parkolótartozásokat a hatóságok külföldön is behajthatják, a legjobb tehát, ha a helyszínen, vagy hazatérve mihamarabb rendezzük tartozásunkat.
2023. július 13.
Párizsban a parkolási díjat jövőre a gépjárművek mérete alapján határozzák meg
Párizsban 2024. január 1-től a köztéri parkolási díjat a gépjárművek mérete alapján határozzák meg, erről döntött a francia főváros közgyűlése.
A Zöldek javaslata alapján megszavazott új szabályozás értelmében a városi terepjáró tulajdonosainak jövőre drágább lesz Párizs utcáin parkolni.
A progresszív tarifát a közép-franciaországi Lyonban már bevezetett új parkolási díjszabályozás ihlette.
A fokozatosság elvét több kritérium alapján határozzák majd meg Párizsban, a gépjármű súlya és mérete mellett a parkolási idő vagy a motor típusa is befolyásoló tényező lesz. A nagycsaládosok és a szerényebb jövedelműek ugyanakkor mentességet élveznek majd a drágább tarifák alól.
A progresszív parkolási díjszabás bevezetésével a fővárosi önkormányzat egyértelműen a városi terepjárókat célozza, miután a számuk folyamatosan nő Párizsban. Hivatalos adatok szerint 2019-ban a francia rendszámú városi terepjárók tulajdonosának 46 százaléka párizsi lakos volt.
David Belliard, Párizsnak a közterületek átalakításáért felelős alpolgármestere szerint a terepjárók Párizsban megnehezítik a város alkalmazkodását az éghajlatváltozáshoz.
"Nincs földút, nincs hegyi út. A terepjárók határozottan feleslegesek Párizsban. Sőt, veszélyesek, sok helyet foglalnak és túl sok erőforrást igényel az előállításuk. Lyonhoz hasonlóan azon dolgozunk, hogy drágábbá tegyük a parkolásukat" - írta a városvezető a Twitteren.
Az intézkedéssel a városvezetés szerint hatékonyan lehet korlátozni a leginkább légszennyező járművek használatát Párizsban. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) 2019-ben közzétett jelentése szerint a terepjárók a második helyen állnak a széndioxid-kibocsátás 2010 óta tartó növekedéséért világszinten felelősök sorában.
2023. július 9.
Lengyelországban ingyenes lett az autópályák használata
Jóváhagyta a lengyel szenátus is azt a törvényt, amely értelmében júliustól díjmentessé teszik az állami autópályák használatát Lengyelországban.
Amennyiben a lengyel elnök aláírja a törvényt, az Országos Közúti és Autópálya Főigazgatóság által felügyelt szakaszokon az autópályadíjakat július 1-jével szüntetik meg a 3,5 tonnánál kisebb tömegű járművek, vagyis a személyautók és motorkerékpárok számára.
Az említett szakaszok a Lengyelország nyugati és keleti határát összekötő A2-es és A4-es autópályán a Konin és Stryków közötti mintegy 100 kilométeres, illetve Wroclaw és Sosnica közötti 164 kilométeres útszakasz. A lengyelországi sztrádák együttes hossza 4900 kilométer, ezen belül az autópályák mintegy 1800 kilométert, a gyorsforgalmi utak pedig 3100 kilométert tesznek ki.
Ami az összesen 465 kilométer hosszú koncessziós szakaszokat illeti, ott korábbi bejelentések szerint a díjmentességről a kormány egy éven belül szeretne megegyezésre jutni a magántulajdonosokkal, és módosítani a vonatkozó törvényeken. Az említett koncessziós szakaszok szintén az A2-es és az A4-es, valamint az északról délre haladó A1-es autópályán találhatók.
A megszavazott törvény értelmében betiltják továbbá a 3,5 tonnánál nagyobb tömegű járművek sofőrjeinek, hogy előzzenek az autópályák, illetve gyorsforgalmi utak azon szakaszain, amelyeknek adott irányban csak két sávja van. Kivételt képez az olyan járművek megelőzése, amelyek a megengedettnél "jelentősen alacsonyabb" sebességgel haladnak.
2023. július 2.
Fizetős lett az átkelés Ausztriába Ágfalvánál
Júliustól csaknem 160 eurós (körülbelül 60 ezer forint) díjat kell fizetnie azoknak, akik a Somfalva és Ágfalva közötti határátkelőn akarnak átmenni Ausztriába.
Az intézkedést az osztrák település vezetői hozták meg, és a díj két évre érvényes, aminek a nagy része (140 euró) levásárolható az ottani boltokban.
Az osztrák polgármester azzal indokolta döntését, hogy a magyar ingázók miatt megnőtt a balesetek száma, illetve zavarják az osztrák lakosokat.
2023. július 1.
Horvátországban életbe lép a részleges boltzár
Horvátországban életbe lép a részleges boltzár július 1-jével, a legtöbb üzlet - néhány kivételtől eltekintve - évente legfeljebb 16 vasárnapon lehet nyitva.
A kereskedők maguk dönthetik el egyéni igényeik, a szezonalitás, a mikrolokáció és egyéb releváns tényezők alapján, hogy melyik 16 vasárnapon tartanak nyitva az évben.
A munkarendet hétfőtől szombatig a munkáltató határozza meg, a munkaidő nem lehet több 90 óránál. Vasárnapi nyitva tartás esetén ez legfeljebb 105 óra lehet. A zárva tartás az ünnepnapokra is vonatkozik.
A folyó év végéig összesen 27 vasárnap van még hátra, így az idén gyakrabban lesznek nyitva az üzletek, mint jövőre, ami elég időt ad a horvát állampolgároknak az alkalmazkodásra - írták a helyi lapok.
Az üzletek többsége már elkészítette a beosztását, és jelezte azt a vásárlóknak. A turisztikai térségekben a nyári szezonban többnyire teljes egészében nyitva lesznek a boltok és a bevásárlóközpontok, míg a kontinensen a tanévkezdés és az év végi ünnepek előtti vasárnapokon lehet majd csak vásárolni.
A jogszabály a kivételek között említi a benzinkutakat, valamint a kórházak, szállodák, kulturális és vallási intézmények, nemzeti parkok, repülőterek, busz- és vasútállomások területén működő üzleteket, továbbá a vásárokat és a piacokat. A trafikok vasárnap és ünnepnapokon 7-től 13 óráig lehetnek nyitva.
2023. június 15.
Ennyibe kerül most Németországban az üzemanyag
Az ADAC június 13-i értékelése szerint országszerte átlagosan 1,793 eurót kell fizetniük a járművezetőknek egy liter Super E10- ért, ami enyhe, 0,2 centes csökkenést jelent az előző héthez képest. A gázolaj is egyre olcsóbb: egy liter átlagosan 1,577 euróba kerül, ami szintén 0,2 centtel kevesebb, mint egy héttel ezelőtt.
2023. június 14.
Ennyibe fog kerülni az elektronikus beutazási engedély Nagy-Britanniába
Nemsokára az EU-tagállamok polgárainak is kötelező lesz elektronikus beutazási engedélyt igényelniük a Nagy-Britanniába történő beutazáshoz. A brit kormány néhány napja közölte az engedély tervezett árát is.
Mint ismert, a Nagy-Britanniába történő beutazáshoz nemsokára elektronikus beutazási engedélyt(Electronic Travel Authorisation, ETA) kell igényelniük azoknak is, akik jelenleg vízum nélkül utazhatnak az országba.
A kötelezettség elsőként a Katarból beutazókra lesz érvényes 2023. november közepétől. 2024. február 24-től Bahrein, Jordánia, Kuvait, Omán, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek állampolgárai számára lesz kötelező az ETA, az év további részében pedig az összes többi olyan ország – így az EU-tagállamok – esetében is bevezetik a rendszert, amelynek állampolgárai jelenleg vízummentesen léphetnek be Nagy-Britanniába.
Az engedély két évig lesz érvényes, ez alatt az idő alatt tetszőleges gyakorisággal be lehet majd utazni vele az Egyesült Királyságba. Ha a beutazó útlevele időközben lejár, új engedélyt kell igényelnie. Az engedély megléte azonban nem fogja garantálni, hogy az utazó be is léphet az országba.
A brit kormány tájékoztatása szerint nem lesz szükségük az engedélyre azoknak, akik brit vagy ír útlevéllel, vagy az Egyesült Királyságban életvitelszerű tartózkodásra, munkavállalásra vagy tanulásra szóló engedéllyel rendelkeznek, vagy vízummal lépnek be az országba.
A brit kormány múlt heti közlése szerint az engedély 10 angol fontba kerül majd.
Az engedélyt online formában vagy applikáción keresztül lehet majd megigényelni. A regisztráció csak néhány percet fog igénybe venni, ezután három napon belül megszületik a döntés, kivéve, ha a belügyminisztérium további vizsgálatok végzését tartja szükségesnek. Fontos, hogy nemcsak a felnőtteknek, hanem a gyerekeknek is külön meg kell majd igényelni az engedélyt.
2023. június 24.
Korlátlanul vonatozhatunk Csehországban egyetlen jeggyel
Csehország új vonatjegyet vezetett be, amely lehetővé teszi az utazók számára, hogy ezen a nyáron beutazzák az országot anélkül, hogy újabb jegyet kellene váltaniuk.
A VisitCzechia cseh turisztikai oldal tájékoztatása szerint a vonatjegyet a július 1-jétől augusztus 31-ig tartó utazásokra lehet felhasználni és főleg azokat a turistákat célozza meg, akik aktívan utaznának vonattal Csehországban. Az előzetes jegyértékesítés június 15-én veszi kezdetét.
Az egyhetes bérlet 60 euróba (22 ezer Ft), míg a két hétig érvényes bérlet 85 euróba (31 ezer Ft) fog kerülni. A 18 éves kor alatti gyermekek, 26 év alatti diákok és az idősek számára a jegy kedvezményes áron érhető el, esetükben 30 és 42 eurót (11 és 15 ezer Ft) kell fizetni a bérletekért.
A bérlettel az érvényesség ideje alatt az utazók korlátlanul utazhatnak bármelyik menetrend szerinti járaton, tetszőleges útvonalon. Fontos megjegyezni azonban, hogy az SC Pendolino járatokon való utazáshoz foglalás szükséges.
2023. május 26.
Drágul az autópályadíj Szlovéniában
Szlovéniában 6,8 százalékkal drágulnak az e-matricák, miután a szlovén kormány elfogadta az autópályakezelő vállalat (DARS) javaslatára a díjköteles utakról és útdíjakról szóló rendeletet.
A szlovénok túlnyomó többsége már megvásárolta az idei éves matricát, ezért az emelés csak a jövő évi vásárláskor fogja őket érinteni. A személygépkocsik éves matricája 110 euróról 117,5 euróra fog drágulni.
A DARS az új árakat még az idegenforgalmi szezon előtt, június 15-én vagy július 1-jén tervezi bevezetni.
Személygépkocsi esetében jelenleg az egy éves e-matrica ára 110 euróba, a havi 30 euróba, a heti 15 euróba kerül, és Szlovénia összes fizetős útszakaszára érvényes. Az új árakat még nem tette közzé a szlovén autópályakezelő vállalat.
2023. május 13.
Csehország bevezeti az egynapos autósztrádadíjat
Csehországban is bevezetik az egynapos autósztráda-díjat jövő márciustól.
Az egynapos elektronikus sztrádamatrica 200 koronába (3300 forint) fog kerülni. Az éves matrica ára az eddigi 1500 koronáról 2300 koronára (37 950 forint) emelkedik. A havi sztrádabélyeg ára 440 koronáról 430 koronára (7095 forint), a tíznapos pedig 310 koronáról 270 koronára (4455 forint) csökken.
Csehországban jelenleg 1365 kilométernyi autósztráda van, ebből 226,5 kilométer használata illetékmentes. A következő két évben a tervek szerint mintegy 200 kilométer új sztrádát adnak át a forgalomnak.
2023. május 3.
Ismét kedvezményes közlekedési bérletet vezettek be Németországban
Május 1-től havi 49 eurós bérlettel lehet utazni a tömegközlekedési eszközökön Németországban.
A német kormány a tömegközlekedési eszközök használatára ösztönzi az embereket. Május 1-től a városi és regionális utazásra 49 eurós havi bérlettel lehet igénybe venni a vonatokat, buszokat, villamosokat, a metrót, sőt a hajókat is
Az okostelefon-alkalmazással, chipkártyaként vagy kinyomtatott QR-kódként használható bérlet az egész országban érvényes a helyi közösségi közlekedési vállalatok járatain és a Deutsche Bahn vasúttársaság regionális járatain.
Az új akció a tavaly nyári, 3 hónapig futó, nagy sikerű 9 eurós jegyet követi, amelynek eladásai meghaladták az 50 milliót.
A 49 eurós ár komoly megtakarítást jelent, tekintve, hogy például Berlinben 86 euróba kerül a havi bérlet. A Deutschlandticket elődje az úgynevezett 9 eurós menetjegy (9-Euro-Ticket), amelyet 2022-ben vezettek be a nyári hónapokra, a június-augusztusi időszakra. Az energiaárak és az infláció emelkedésének ellensúlyozását szolgáló támogatások egyikeként bevezetett kedvezményes nyári havi bérletből 50 millió kelt el.
2023. április 19.
2 óránként lehet eljutni vonattal Budapestről Prágába
Két óránként lehet eljutni vonattal Budapestről Prágába, a két főváros között a szerelvények 7 óra alatt teszik meg az utat.
A legtöbb vonat a cseh vasúttársaság szerelvényeivel közlekedik Metropolitan EuroCity néven Prágáig, a kétórás ütemes menetrendbe illeszkedik a MÁV-Start járata, a Hungária EuroCity, amely Budapestről Brnon, Prágán, Berlinen át Hamburgba közlekedik.
A Hungária EuroCity vonatokon az első- és másodosztályú fülkés és termeskocsik mellett IC+ másodosztályú, többcélú teres kocsik is közlekednek, amelyeken kerékpárt is lehet szállítani.
A cseh vasúton egy fontos vonalszakasz felújítása után, július elsejétől a Metropolitan és Hungaria EC vonatoknak már nem kell kerülő útvonalon közlekedniük. A felújítás után Prága és Budapest között huszonegy, ellenkező irányban pedig huszonhat perccel lesz rövidebb a menetidő - írja a MÁV közleményében.
Franciaországban megtiltják a 14 éven aluliak számára az elektromos roller használatát
A francia kormány úgy döntött: megtiltja a 14 éven aluliak számára az elektromos roller használatát, és szigorítja a szabálysértési büntetéseket a városi közlekedésben gyakran kaotikus helyzeteket teremtő és szenvedélyes vitákat kiváltó közlekedési eszköz használatának jobb szabályozása reményében.
Az elektromos meghajtású rollerek négy évvel ezelőtt jelentek meg a francia utcákon: mintegy 2 millióan saját tulajdonú rollert használnak, több százezren pedig a bérelhető változatokkal közlekednek a nagyvárosokban.
A francia televíziók rendszeresen beszámolnak a gyalogosok és a sokszor száguldó rollerezők közötti balesetekről, Párizsban pedig a bérelhető rollerek folyamatosan gondot okoznak az önkormányzatnak azzal, hogy az egységes szabályozás hiányában az emberek bárhol leteszik őket használat után. A fővárosi önkormányzat ezért a hétvégén népszavazást rendez a betiltásuk érdekében.
A szerdai kormányülésen megvitatott elképzelés célja "a közterek békéjének" helyreállítása a jelenlegeinél szigorúbb szabályozással.
A rendeletben hamarosan megjelenő új szabályozás a jelenlegi 12 évről 14 évre emeli az elektromos roller használatának alsó korhatárát, a motorkerékpárokhoz hasonlóan, és kötelező lesz az elektromos rollereket ezentúl féklámpával és villogókkal felszerelni.
Az elektromos rollereken 2019 óta kizárólag egy ember közlekedhet, tilos velük a járdán haladni és parkolni. A szabálysértőket az eddigi 35 euró helyett ezentúl 135 euróra büntethetik a rendőrök. A sisak viselésének kötelezővé tételét egyelőre nem rendelte el a kormány, de a közlekedési minisztérium szerint napirenden van a kérdés.
2023. március 26.
Megszűnt a belső határellenőrzés a horvát repülőtereken is
Vasárnaptól Horvátország kilenc nemzetközi repülőtere kezdi meg a schengeni vívmányok teljes körű alkalmazását, Zágrábban, Dubrovnikban, Splitben, Zárában (Zadar), Pulában, Fiumében (Rijeka), Eszéken (Osijek), Mali Losinjban és Bracon ezeken a repülőtereken a schengeni övezeten belüli járatok nem tartoznak többé határellenőrzés alá.
Az Európai Bizottság tavaly november közepén állapította meg, hogy Horvátország készen áll arra, hogy teljes jogú tagjává váljon a határok nélküli szabad uniós mozgást biztosító schengeni övezetnek. A szárazföldi és tengeri határátkelőhelyeken az ellenőrzés január 1-jén szűnt meg. A repülőterek három hónapos átmeneti időszakot kaptak az átállásra. Március 26-tól az uniós ország állampolgárainak már egyik határátkelőhelyen sem kell felmutatniuk személyi igazolványukat vagy útlevelüket, amikor belépnek Horvátországba.
2023. március 25.
Gyors repülőtéri transzfer indult London/Lutonban
A Wizz Air Londonba repülő utasai ezentúl új, környezettudatos reptéri vonatot is igénybe vehetnek, amellyel mindössze négy perc alatt elérhetik a Luton Repülőtérről a városközpontba vezető főbb vasútvonalat.
A Luton Airport Express a repülőtéri terminált és a távolsági vasútvonalat köti össze a Luton Airport Parkway állomáson. Az új vonatjárat tökéletes lehetőséget kínál a Luton Repülőtérre érkezők számára, hogy gyorsabban és könnyebben eljuthassanak végső úti céljukig.
A teljes egészében elektromos Luton Airport Express és a Luton DART vasúti összeköttetése fenntartható utazást kínál London központja és a repülőtér között, és ezáltal még jobb utasélményt biztosít. A Wizz Air Budapest és London-Luton között naponta több járatot is indít.
2023. március 23.
A római Fiumicino reptéren is eltörölték a folyadékkorlátozást
A római Fiumicino repülőtér 1-es termináljáról induló utasok mostantól a 100 ml-t meghaladó folyadékokat, valamint számítógépeket, táblagépeket és mobiltelefonokat is szállíthatnak kézipoggyászukban anélkül, hogy azokat ki kéne venniük a bőröndből a biztonsági ellenőrzés során.
Az új CAT-szkennelési technológiát – amelyet tavaly vezettek be a törzsutasok számára – minden utasra kiterjesztették az 1-es terminálon, amelyet a Fiumicinóból induló járatok mintegy 70 százaléka használ. Ide érkezik és innen indul többek között a Wizz Air Budapest és Róma között közlekedő járata is.
A Smiths Detection C3 robbanóanyag-érzékelő berendezés növeli a biztonsági szintet és tovább javítja az utasok élményét. Az új gépek röntgensugaras szkennerek segítségével nagy felbontású, 3D-s képeket (CT) készítenek a poggyászról, és automatikusan felismerik a potenciálisan veszélyes anyagokat.
Az új technológia hamarosan üzembe áll a 3-as terminálon is, ahol a biztonsági ellenőrzőpontokon már telepítik a rendszert. Várhatóan még ebben az évben befejezik a munkálatokat és szintén bevezetik az új szabályokat, kivéve az USA-ba és Izraelbe irányuló közvetlen járatoknál, amelyek esetében különleges átvizsgálási eljárásokra van szükség.
2023. március 16.
Horvátországban ennyibe kerülnek a legfontosabb élelmiszerek
A horvát kormány elfogadta a megélhetési költségek emelkedése okozta válság enyhítésére kidolgozott negyedik átfogó intézkedési csomagját, amellyel befagyasztja az energiahordozók, illetve korlátozza az alapvető élelmiszerek árát, valamint egyszeri támogatásokat nyújt a veszélyeztetett csoportok számára
A kormány korlátozta egyes alapvető élelmiszerek árát.
Április 1-jétől egy liter napraforgóolaj 1,72 euróba, a 2,8 százalékos tej 0,98 euróba kerül majd. A fehér kristálycukor kilója 1,33 euró, a liszté 0,80, az egész csirkéé 3,32, a darált húsé 4,11, az oldalasé 3,79 euró lesz.
2023. március 10.
2024 végétől csak belépési engedéllyel utazhatunk Nagy-Britanniába
Jövőre belépési engedélyt kell kiváltaniuk azoknak a beutazóknak is, akik jelenleg vízum nélkül utazhatnak Nagy-Britanniába - közölte a brit belügyminisztérium. Ez a kötelem nem vonatkozik a letelepedési engedéllyel Nagy-Britanniában élő EU-állampolgárokra.
Nagy-Britannia három éve kilépett az Európai Unióból. London már a Brexit után jelezte, hogy idővel a látogatási, turisztikai céllal rövid időre érkezőknek is szükségük lesz belépési engedélyre, köztük azoknak is, akik jelenleg vízum nélkül utazhatnak be az országba.
A brit belügyminisztérium által ismertetett részletek szerint az elektronikus beutazási engedély (Electronic Travel Authorisation, ETA) nevű online dokumentumot először - már idén októbertől - a katari állampolgároknak kell kiváltaniuk.
Jövő februártól Bahrein, Jordánia, Kuvait, Omán, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek állampolgárainak is szükségük lesz az ETA-ra ahhoz, hogy Nagy-Britanniába utazhassanak, és a brit kormány
2024 végéig az összes többi olyan ország esetében is bevezeti ezt a rendszert, amelynek állampolgárai jelenleg vízummentesen léphetnek be Nagy-Britanniába.
A belügyminisztériumi csütörtöki tájékoztatása külön kiemeli, hogy jóllehet az Európából, Amerikából és Ausztráliából érkezőknek jelenleg semmilyen engedélyért nem kell folyamodniuk, ha Nagy-Britanniába akarnak látogatni, ez azonban az ő esetükben is megváltozik az ETA-rendszer meghonosításával.
Az ETA kiváltásával hat hónapig lehet Nagy-Britanniában tartózkodni turizmus, családtagok és barátok meglátogatása, üzleti utazás, illetve tanulmányok folytatása céljából.
Az engedélyt a mobileszközökre letölthető UK ETA alkalmazással, vagy a brit kormány honlapján lehet kérelmezni. Az ETA kiváltásának díjáról a londoni belügyi tárca később ad tájékoztatást.
A minisztérium hangsúlyozta ugyanakkor, hogy nem kell kiváltaniuk az ETA-t azoknak, akik állandó letelepedési engedéllyel élnek Nagy-Britanniában vagy Írországban.
Közéjük tartoznak azok az EU-állampolgárok, akik 2020 végéig, a Brexit utáni 11 hónapos átmeneti időszak lejártáig törvényesen és életvitelszerűen letelepedtek Nagy-Britanniában, és megszerezték az ehhez szükséges, meghatározatlan időre szóló tartózkodási engedélyt (EU Settled Status).
2023. február 23.
Franciaországban a TotalEnergies árkorlátozást vezet be az üzemanyag árára az év végéig
A TotalEnergies olajipari vállalat 3400 töltőállomásán március 1-től az év végéig az üzemanyag ára nem fog 1,99 euró (758 forint) fölé emelkedni
- jelentette be Patrick Pouyanné, az energiaóriás elnök-vezérigazgatója a TF1 kereskedelmi televízióban.
"A TotalEnergies valamennyi töltőállomásán 2023-ban a dízel és a benzin nem lesz drágább 1,99 eurónál" - mondta a cégvezér, akit Emmanuel Macron államfő nyilvánosan szólított fel arra, hogy "tegyen gesztust" a fogyasztók felé, miután rekordnyereséggel zárta a tavalyi évet az energiavállalat.
Az árkorlátozás a következő termékekre lesz érvényes: Diesel Premier B7, Diesel Premier B10, SP95-E10, SP95-E5 és Superethanol E85. Nem vonatkozik viszont az Excellium dízel és az ólommentes 98-as termékekre.
Az intézkedés március 1-jétől az év végéig lesz hatályban, de a TotalEnergies-nek az autópályákon található töltőállomásain már szombattól érvényes lesz. Az energiavállalat a 10 ezer franciaországi töltőállomás mintegy harmadának a tulajdonosa.
Az energiaóriás 19,1 milliárd eurós nyereséggel zárta a tavalyi évet. Az összeg bejelentése óta a TotalEnergies a sajtó és a kormány nyomása alá került annak érdekében, hogy "az inflációs időszakban tegyen gesztust" az autósoknak.
A francia kormány 2022. áprilisi 1-jén tankolási kedvezményt vezetett be a benzinkutaknál. A minden üzemanyagra vonatkozó, eleinte 15 eurócentes kedvezmény szeptember 1-jén 30 eurócentre emelkedett, majd november 15-én 10 eurócentre csökkent, és december 31-én teljesen kivezette a kedvezményt a kormány. Helyette egyszeri, 100 eurós üzemanyagár-támogatást nyújt mintegy 10 millió alacsony jövedelmű munkavállalónak, akinek szüksége van gépjárműre a munkájához vagy a munkába járáshoz.
A TotalEnergie 2022. szeptembertől decemberig 20, majd 10 eurócentes kedvezményt nyújtott a benzinkutaknál, amely 550 millió euróba került a cégnek. A kedvezmény elve abban különbözött az ársapkától, hogy minden termékre vonatkozott a Total minden franciaországi töltőállomásán a kormányzati kedvezménnyel együtt.
Az üzemanyag átlagára jelenleg jóval 1,99 euró alatt van Franciaországban, 1,8 euró (685 forint) körül mozog, de elemzők szerint az orosz gázolaj elleni embargó miatt nem kizárt, hogy az üzemanyagok ára a jövőben ismét emelkedhet.
2023. február 3.
Új vonatjegyek a rendszeresen Magyarországról Ausztriába utazóknak
A MÁV-START 2023. február 1-től új régiós ajánlatot vezet be a Bécs és Győr között közlekedő regionális EURegio és távolsági EuroCity és Railjet express vonatokra. Az új kedvezménycsalád neve: START Regio Ausztria.
A régi EuroRegio ajánlatokhoz képest újdonság, hogy a hetijegy és havibérlet már minden vonatra egységesen érvényes lesz. Emellett a hetijegy és havibérlet már a gyermekek, és az érintett osztrák városokban tanuló diákok számára is, még kedvezményesebb áron érhetőek el. A hetijegy és havi bérlet esetén már a távolsági vonatokra kedvezményes kerékpárjegy is megvásárolható, és a START Regio ajánlatokat megkapják a Klimaticket tulajdonosok is. A menetjegyek és bérletek online is megválthatók.
A csak EURegio vonatokon érvényes egyúti normál menetjegy ára 16 euró, míg KlimaTickettel már 6,1 euróért elérhető. A kerékpárszállítás díja: 1 euró, valamint mind távolsági, mind regionális vonatokon érvényes normál hetijegy 2., illetve 1. osztályon 66,6, illetve 119 euróba kerül. KlimaTickettel pedig 28,5 és 42,8 euró. A kerékpárszállítás díja EURegio vonatok esetén: 1 euró/út vagy kerékpár hetijegy vásárolható 9 euróért; a távolsági vonatokon 5 euró/út, (bérlet váltása nem lehetséges).
Mind távolsági, mind regionális vonatokon érvényes normál havijegy ára 2., illetve 1. osztályon 235 és 420 euró, KlimaTickettel pedig 99,9 és 149,8 euró. Gyermekek a kedvezményes felnőtt menetdíj felét fizetik mindegyik termékre a SCIC-NRT szerinti életkorhatárok figyelembevételével (6-15 éves korig).
A START Regio AT viteldíjakról bővebben ide kattintva található tájékoztató.
2023. február 2.
Szigorú büntetés jár a behajtási tiltást megszegő dízel autóknak Münchenben
Február 1-jétől nem hajthatnak be München belső részébe az Euro 4-es vagy annál rosszabb kibocsátási normának megfelelő dízelüzemű járművek. Ősszel tovább szigorodnak a behajtási feltételek, október 1-jétől már az Euro 5-ös dízelautókat is kitiltják majd a belső kerületekből.
Az új szabályt megsértők 100 eurós, vagyis nagyjából 39 ezer forintos bírságra számíthatnak.
A behajtási tiltás nem vonatkozik többek között a szállítójárművekre, a helyi lakosokra és a mozgáskorlátozottakra, valamint az oldtimer minősítésű kocsikra. Azokat sem büntetik, akik a Großmarkthalléhoz, az Ostbahnhofhoz vagy az Olympiastadion felé hajtanak régi dízel autójukkal.
Az elavult dízelüzemű kocsival Münchenbe utazni kívánóknak az úgynevezett Umweltzone határán kívüli P+R parkolók és a tömegközlekedés használatát javasolják.
Az Euro 4 kibocsátási norma 2005 januárjában, az Euro 5 pedig 2009 szeptemberében lépett érvénybe. A modernebb Euro 6-os dízelekre nem vonatkozik behajtási tilalom.
2023. január 5.
Autópályadíjak a környező országokban
Magyarország: éves: 120,80 euro (49 190 Ft), 10 napos: 13,54 euro (5500 Ft)