Hírösszeállítás a legaktuálisabb utazási információról.
Már március 5-től váltható ki a brit beutazási engedély
2025. április 2-án az európai országokra, köztük az Európai Unió tagállamaira szintén érvénybe lép az ETA-rendszer. Az európaiak március 5-től kezdhetik kiváltani a brit beutazási engedélyt.
A 10 fontba (4930 forintba) kerülő engedély két évig vagy a kérelmező útlevelének lejártáig érvényes, és az érvényességi idő alatt korlátlan számú nagy-britanniai beutazást tesz lehetővé, esetenként legfeljebb hat hónapi időtartamra.
A londoni belügyi tárca szerdai ismertetésében hangsúlyozza, hogy az ETA nem vízum, hanem digitális beutazási engedély, amelyet a mobileszközökre letölthető, UK ETA nevű alkalmazással lehet kérvényezni.
A tájékoztatás szerint az alkalmazás gyors és egyszerű ügyintézést tesz lehetővé, és a kérvényezők zöme néhány óra alatt választ kap folyamodványára.
Azok, akiknek nincs erre alkalmas mobileszközük, a gov.uk brit kormányzati honlapon is benyújthatják ETA-kérvényüket.
Emelkednek a parkolási díjak Amsterdamban 2025-ben
Amszterdam csatorna és kerékpáros metropolisza jövőre 3,5 százalékkal emeli a parkolási díjakat. Ezzel párhuzamosan a város az utolsó szabad parkolóhelyeket is megszünteti a közterületeken. Aki a holland főváros belvárosában akar parkolni autójával, annak januártól óránként akár 7,76 eurót kell fizetnie. A belvárosban a hosszú távú parkolási díjak szintén évi 631 euróról 653 euróra emelkednek.
Új fapados járat Castellónba
A 2025-ös nyári menetrendben a Ryanair heti két közvetlen járatot indít Budapest és a Valenciától 90 kilométerre található Castellón között. Castellón reptere mintegy 90 kilométerre fekszik Valencia város központjától.
A járatok 2025. március 30-tól szerdánként és vasárnaponként közlekednek: szerdán reggeli érkezéssel és vasárnap esti visszaindulással.
Új úticélok a fapados járatok téli menetrendjében
Wizz Air: Öt új célállomás
Wizz Air öt új célállomást tesz elérhetővé Budapestről a téli menetrendjében: Genovába, Gran Canariára, Salernóba, Memmingenbe, és Marrákesbe is indul közvetlen járat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. Budapestről így már összesen 32 ország 71 repülőterére lehet a légitársasággal utazni, ezzel a magyar fővárosból érhető el a légitársaság legtöbb desztinációja
Decembertől ráadásul a légitársaság még gyakrabban repül Londonba. Budapestről szinte minden nap két járat is indul London Gatwick repülőterére, így a légitársaság összesen heti 33 járatot üzemeltet Budapest és London között, ami több mint 25%-os növekedést jelent a nyári időszakhoz képest.
Ryanair: Egy francia és egy angol város
A Ryanair október 27-én elindította első járatait új útvonalain, Toulouse-ba és Liverpoolba Budapestről. Az új úti célok hetente két alkalommal elérhetőek a 2024/25-ös téli menetrend részeként.
Idén télen a Ryanair összesen 50 útvonalon repül Budapestről, köztük újdonságként Liverpool és Toulouse felé is. Az útvonalon hetente két alkalommal közlekednek a járatok, tovább bővítve ezzel a választékot a magyar utasok számára.
A repülőgép Budapestről Toulouse felé hétfőn 20:45-kor, péntekenként 15:50-kor indul, visszafelé pedig hétfőn 17:50-kor, pénteken 12:55-kor kezdi meg két és fél órás útját a francia városból.
Liverpoolba az indulás időpontja hétfőnként 14:55, szombaton 15:45, visszafelé ugyanezeken a napokon 17:10-kor, illetve 18 órakor indul a járat.
Óriási tarifaemelés a Schiphol reptéren
2025-ben utasonként 41 százalékkal magasabb díjat kell fizetni az amszterdami Schiphol nemzetközi repülőtéren. A díjat a légitársaságok az utasokra terhelik majd át, és a többletbevételből fogják finanszírozni az infrastruktúrális fejlesztéseket.
A légitársaságok által az induló utasok után fizetendő díj mértéke a jövő évben 41, 2026-ban pedig további 5 százalékkal emelkedik, majd 2027-ben 7,5 százalékkal csökken. A három éves időszak végére így a díjak 37 százalékkal haladják majd meg a mostaniakat.
Mindez azt eredményezi, hogy a légitársaságoknak 2027 végére átlagosan 15 euróval magasabb díjat kell fizetniük minden, az amszterdami repülőtérről induló utas után.
Szlovénia további hat hónappal meghosszabbította a határellenőrzést a horvát és a magyar határon
A szlovén kormány további hat hónappal meghosszabbította a határellenőrzést a horvát és a magyar határon.
"Ez egy ideiglenes intézkedés, amelyet a megnövekedett terrorfenyegetettség miatt vezettek be, hogy minden állampolgár számára magas szintű biztonságot nyújtsanak" - közölte a szlovén Kormányzati Kommunikációs Hivatal (UKOM).
Hozzátették: a rendőrség a határellenőrzést továbbra is úgy fogja végezni, hogy ne legyen negatív hatással az utazókra, a gazdaságra és a határ menti lakosságra.
Szlovénia tavaly október 21-én, azután állította vissza az ideiglenes határellenőrzést, hogy Olaszország ugyanilyen intézkedést jelentett be saját szlovén határszakaszán. Az intézkedést a két ország azóta többször meghosszabbította.
Ausztria kiterjeszti a határellenőrzést
Ausztria rendkívüli ellenőrzéseket tart fenn a Csehországgal és Szlovákiával közös schengeni határon. A határellenőrzéseket 2025. április 15-ig meghosszabbították.
Várhatóan 2024. november 12-től hat hónappal meghosszabbítják a Magyarországgal és Szlovéniával szembeni határellenőrzéseket is.
Kilenc új városba repülhetünk ősztől Budapestről
Marrákes bazárai, a Guggenheim múzeum, párizsi romantika, a híres rózsaszín város – a Budapest Airport az október 27-én életbe lépő életbe lépő téli menetrendjében.
A napsütötte, télen is enyhe időjárással hívogató városok kedvelői két új spanyol úti cél közül választhatnak: a Kanári-szigetek harmadik legnagyobb, de talán legnépszerűbb tagja, Gran Canaria, valamint a modernitás és a történelem különleges egyvelegét nyújtó Bilbao is csak egy repülőútra lesz Budapesttől a téli menetrendben. Gran Canaria szigetére a Wizz Air, Bilbaóba pedig a Vueling légitársaság biztosít közvetlen járatokat a decemberi időszakban.
Bővül a Párizsba közlekedő légitársaságok köre: az easyJet újrainduló heti 4 járatát az Air France heti 21 járata egészíti ki. A Ryanairnek köszönhetően újra megnyílik az út egy másik közkedvelt francia város, Toulouse felé is; míg Párizs klasszikus kedvencként, Toulouse várva várt visszatérőként kerül fel a desztinációs listákra. A Garonne folyó partján fekvő város rózsaszín házaival, Európa egyik legnagyobb román stílusú templomával, és – a repülés szerelmeseinek kedvezve – Airbus látogatóközponttal várja az utazókat. A két új járatnak köszönhetően egész Európán belül a magyar fővárosban emelkedett a legnagyobb mértékben, 38 százalékkal a franciaországi légi összeköttetések száma.
Szintén jelentős a növekedés Olaszország felé: az idei téli szezonban még az eddigi csúcstartó Egyesült Királyságnál is szélesebb kínálat áll rendelkezésre, összesen 13 olasz város felé. A már meglévő római, milánói, nápolyi, bari, pisai, cataniai, bolognai, palermói, velencei, cagliari és trieszti járatokhoz a Wizz Air jóvoltából két tengerparti célállomás, Genova és Salerno csatlakozik.
Azok számára, akik Európán túli úti célok felfedezésére vágynak, a Wizz Air Marrákesi járata az egyik legjobb választás. Az Atlasz-hegység lábánál elterülő marokkói város nemcsak az itthoninál melegebb időjárásával, hanem jellegzetes hangulatú bazárokkal és gyönyörű mecsetekkel várja az utazókat. Érdemes meglátogatni a város egyik leghíresebb nevezetességét, a díszes Bahia palotát és a Jemaa el-Fnaa-t, Marrákes főterét, ahol egyenesen a helyi kultúra központjába csöppenhetünk.
Új járat indul a Wizz Air által a német Memmingenbe is, amely tökéletes választás a turisták által kevésbé látogatott, mégis színes és hangulatos városok kedvelőinek, a Ryanair pedig Varsóba repíti azokat, akik a városnézést gazdag történelmi sétával gazdagítanák.
A nyári szezonban is üzemelő hosszútávú járatok közül a Shanghai Airlines légitársaság sanghaji járata a téli menetrendben is napi rendszerességgel közlekedik, míg az Air China október végétől heti négyszer repül Pekingbe, 25 ezerrel több széket kínálva 2023 teléhez képest.
Drágul az útdíj Horvátországban, az e-matrica késik
Drágábbak lesznek a horvátországi nyaralások: a korábban csak a főszezonban tíz százalékkal megemelt útdíjakat nem csökkentik újra. Ráadásul a tervezett e-matricát csak 2026-ban vezetik be.
A szezonális, a fő utazási szezonra vonatkozó tízszázalékos pótdíj, amelyet 2024. július 1. és szeptember 30. között vezettek be, mostantól állandóvá válik a horvát autópályákon. Ez többek között a személygépkocsikat, motorkerékpárokat és lakóautókat érinti - csak a nehéz tehergépjárművek mentesülnek ez alól.
Horvát médiajelentések szerint a Zágráb és Karlovac közötti útdíj korábban 2,50 euróba került az előszezonban, most pedig egész évben 2,80 euró. A Zágrábból Splitbe vezető útvonal most 26,40 euróba kerül, míg a Zágrábból Šibenikbe vezető útdíj most 22,10 euró.
És ez sem vidítja fel az autósokat: médiaértesülések szerint az eredetileg 2025-re tervezett e-matrica bevezetését 2026-ra halasztották, ami azt jelenti, hogy 2025 nyarán is dugókra lehet számítani a fizetőállomásokon.
Az akadálymentes fizetési rendszert aztán 2026-tól vezetik be. Az új rendszer bevezetésével az autósok várhatóan kétféle fizetési mód közül választhatnak majd:
Az e-matrica, amely többek között online is elérhető lesz.
A járműbe szerelt útdíjfizető doboz, amelyet előzetesen meg kell vásárolni.
Az autósoknak jelenleg Horvátországban a fizetőkapuknál kártyával vagy készpénzzel kell fizetniük az útdíjat. Nagy forgalom esetén ez rendszeresen dugókhoz vezet, ami az utazási szezonban csúcsidőben jelentős időveszteséget okozhat.
A tervezett akadálymentes rendszer bevezetése megszüntetné ezeket a forgalmi dugókat, lehetővé téve az utazók számára, hogy gyorsabban és kevesebb stresszel érjék el úti céljukat.
Amalfi-part a Wizz Air téli menetrendjében
Budapest és Salerno között indít járatokat a téli menetrendben a Wizz Air. 2024. október 28-tól hetente három alkalommal repül majd a dél-olaszországi Salernóba a Liszt Ferenc repülőtérről.
A járatok október vége és december vége között hetente háromszor, a hétfői, szerdai és pénteki napokon közlekednek a Nápolyhoz közel fekvő Salerno Costa d’Amalfirepülőterére.
Január elejétől március végéig hetente két alkalommal, csütörtökönként és vasárnaponként üzemelnek a járatok a foglalási rendszerekben jelenleg elérhető menetrend szerint.
Emellett novemberben és decemberben megmarad heti két járat Nápolyba (csütörtök és vasárnap), az év elejétől a téli menetrend végéig pedig hetente háromszor (hétfő, szerda, péntek) repül majd Nápoly fő repterére a légitársaság.
A Wizz Air októbertől négy új járatot indít
A Wizz Air négy új járatot indít az ősszel a budapesti géppark bővítésének köszönhetően: októbertől közvetlenül elérhető lesz repülővel Genova, Girona, Marrákes, decembertől pedig Memmingen.
Gironába október 28-tól hetente három (hétfő, szerda, péntek), Genovába október 29-től szintén heti három (kedd, csütörtök, szombat), Marrákesbe pedig október 29-től hetente két (kedd, szombat) járatot indít a Wizz Air.
A Münchenhez közeli (115 km-re lévő) Memmingen repülőterére december 17-től hetente négy alkalommal (kedd, csütörtök, szombat, vasárnap) repül majd Budapestről a légitársaság.
Emellett a Wizz Air több népszerű útvonalon is növeli járatai gyakoriságát, egyebek mellett Tel-Aviv, Isztambul, Milánó, Berlin, Madrid, Athén és Glasgow irányába bővülnek a járatok.
Silvio Berlusconi nevét viseli Milánó legnagyobb repülőtere
A milánói Malpensa nemzetközi légikikötőt hivatalosan is Malpensa-Silvio Berlusconi Nemzetközi Repülőtérre nevezzék át. A repülőtér hivatalos neve mostantól Aeroporto Internazionale Milano Malpensa - Silvio Berlusconi.
Silvio Berlusconi Milánóban született, és évtizedekig volt az AC Milan labdarúgócsapat tulajdonosa.
Új Wizz Air-járat indul Gran Canariára
A téli menetrendben új járattal bővíti budapesti kínálatát a Wizz Air: 2024. október 22-től Gran Canaria szigete is közvetlenül elérhető lesz a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről a légitársasággal.
A járat hetente kétszer (kedd, szombat) repül Gran Canaria, a jegyárak 20 590 forinttól indulnak
Ősztől újabb légitársaság indít járatot Párizs és Budapest között
A francia főváros Charles de Gaulle repülőteréről október 27-től heti négy járatot indít az Easyjet Budapestre - egyelőre csak a téli menetrendi időszakban.
Július 1-jétől ismét nyári tarifát vezetnek be horvát autópályákon
A horvát autópályákon ismét bevezetik a nyári tarifát, emiatt tíz százalékkal magasabbak lesznek az autópályadíjak július 1-je és szeptember 30-a között - tájékoztatott a horvát autópályákat kezelő vállalat (HAC). A nyári tarifa nem vonatkozik a nehéz járművekre, autóbuszokra és kamionokra.
A szezonális autópályadíjakat először 2017-ben vezették be, de az elmúlt négy évben először a koronavírus-járvány, majd a gazdasági válság miatt nem alkalmazták. Ez is része volt a kormány polgárokat és a gazdaságot támogató intézkedéscsomagjának.
A HAC közlése szerint a szezonális úthasználati díjak bevezetése egyes járműkategóriák esetében abból adódik, hogy a teljes éves forgalom mintegy 40 százaléka a nyári hónapokra tevődik. Emiatt ebben az időszakban jelentősen megnőnek a karbantartási, biztonsági, felügyeleti és forgalomirányítási költségek.
Továbbra is kedvezményre tehetnek szert azok az autósok, akik rendelkeznek elektronikus ENC-készülékkel, amelynek használata a szezonban 21, a szezonon kívül 33 százalékos engedményre jogosít fel.
A készülékek a fizetőkapuk melletti irodákban megvásárolhatók és készpénzzel is feltölthetők, ára 15 euró. Bármekkora összeg feltölthető rá, ami akár jövőre is felhasználható. A készülékkel elkerülhető a sorban állás is a készpénzes fizetőkapuknál, az ENC feliratú kapunál néhány percen belül tovább lehet haladni.
A dobozt egyszerűen a szélvédőnél kell tartani, a sorompóhoz érve az eszköz sípol, majd nyílik a kapu. A lehajtást az autópályáról regisztrálja a következő ENC feliratú kapu, és leveszi a készülékről az útdíjnak megfelelő összeget, ami a kijelzőn láthatóvá válik, mint ahogy az is, hogy mennyi pénz maradt a készüléken.
A Vueling légitársaság járatokat indít Bilbaóba
A Vueling légitársaság járatokat indít Baszkföld legnagyobb városából, Bilbaóból a magyar fővárosba. Egyelőre csak az év végi ünnepi időszakra hirdettek menetrendet, de a kereslet függvényében akár a következő nyári szezonban is repülhetnek.
A járatok a légitársaság foglalási rendszere szerint december 5-én, 8-án, 21-én, 25-én, 28-án és január 1-jén repülnek az útvonalon, a legolcsóbb retúrjegyek körülbelül 150 eurótól érhetők el.
Napi járatnyitás Brüsszelbe a WIZZ-zel
Június 17-ével kezdődően az ultrafapados légitársaság elindította közvetlen járatait Budapestről a Zaventemben található Brüsszeli repülőtérre. Belgium fővárosának fő repülőterére hétfőtől péntekig repülhetnek a légitársasággal az utasok, emellett a Charleroi repülőtér is elérhető marad kínálatukban.
Az új repülőtér használatba vétele jelentősen megkönnyíti a Brüsszelbe történő utazást, hiszen az utasoknak eddig kizárólag a Brüsszeltől 46 kilométerre található Charleroi repülőtéren keresztül volt lehetőségük eljutni a belga fővárosba. A Brüsszeli repülőtér sokkal közelebb, mindössze 12 kilométerre található a város szívétől.
"mAiGreece" digitális asszisztens alkalmazás segíti a turistákat Görögországban
A Görögországba látogatók ingyenesen letölthetik a "mAiGreece"-t mobiltelefonjukra vagy táblagépükre az App Store vagy a Play Store segítségével. Bejelentkezhetnek Google-, Apple- vagy Facebook-fiókjukkal, és létrehozhatják személyes profiljukat számos kategória, például a kultúra, a természet és a tevékenységek közül választva.
A mAiGreece információkat tartalmaz látnivalókról, múzeumokról, régészeti helyszínekről, kék zászlós strandokról, kórházakról és egészségügyi központokról, rendőrőrsökről, nagykövetségekről és konzulátusokról, valamint a visitgreece.gr oldal tartalmáról.
Rendelkezik egy 112-es vészhívó gombbal is, amely SMS-t küld a Klímaválsággal és Polgári Védelemmel Foglalkozó Minisztérium műveleti központjába a felhasználó földrajzi helyzetével.
A görög kormány által létrehozott applikáció magyar nyelven is elérhető.
Sűrűbben jár a 100E Repülőtéri Expressz
A nyári repülőtéri forgalom várható növekedése miatt 2024. június 14-től gyakrabban jár napközben a 100E Repülőtéri Expressz a Deák Ferenc tér és a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér között.
Az eddig megszokottnál sűrűbben, hétköznap napközben 7-8 percenként indulnak a buszok a végállomásokról.
Az expressz mindig a repülőtér nagyobb forgalmi irányához igazítva, a nap elején a repülőtér felé, míg késő este a belváros irányába indul gyakrabban.
A 100E Repülőtéri Expressz a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér és a Deák Ferenc tér, Budapest meghatározó közlekedési csomópontja között közlekedik, érintve a Kálvin teret. A buszjárat éjjel-nappal közlekedik.
Indul az Intercity Splitbe
2022-ben a Lonley Planet Európa 10 legszebb vonatútja közé választott Adria InterCityt.
Elindult Budapestről Splitbe az idei első Adria InterCity. Augusztus második feléig szinte mindegyik Adria InterCitynek magas a kihasználtsága. A fekvőhelyes kocsik 85-90, a hálókocsiknál 70 százalék körüli a jelenlegi foglaltság - jelentette be a MÁV-Start.
Az elővételi jegyértékesítés tavaszi indulása óta 8300 jegyet vásároltak az utasok, ami a tavalyi 14 ezer jegy több mint felét teszi ki. Azoknak, akik a szeptember 30-ig közlekedő járattal jutnának el a horvát tengerpartra, leginkább az augusztus 20. utáni indulási napokat érdemes megcélozniuk.
Az Adria IC a Keleti pályaudvarról 18:45-kor indul, a Balaton déli partján haladva éri el az országhatárt, majd a Dinári-hegységben a tengerszint felett 900 méter magasan fekvő hágók leküzdése után ereszkedik le a tengerpartra, és 9:49-kor érkezik Split központjába az óváros és a kikötő közvetlen szomszédságába. Budapesten (Keleti pályaudvar és Budapest-Kelenföld) kívül Székesfehérváron, Siófokon, Fonyódon, Balatonszentgyörgyön, Nagykanizsán és Gyékényesen is fel lehet szállni, illetve hazafelé le lehet szállni.
A vonat visszafelé Splitből 17:54-kor indul, Budapestre másnap 9:35-re érkezik.
A hálókocsiban utazók többféle reggeli menü közül választhatnak, melyet az étkezőkocsiban is elfogyaszthatnak. A kocsik utaskísérőitől a teljes út során ételek és italok vásárolhatók. Az étkezőkocsiban forinttal, euróval, bankkártyával, valamint Magyarország területén valamennyi SZÉP-kártyával is lehet fizetni.
Az Adria InterCity hálókocsijában utazó utasok a Keleti pályaudvaron igénybe vehetik a Prémium várót is, ahol díjmentesen fogyaszthatnak harapnivalókat és szendvicseket, üdítőitalokat, valamint a vonat közlekedési ideje alatt idén is kapható lesz a népszerű Adria-koktél is.
Több traffipax lesz Bécsben
Bécs városa és a tartományi rendőr-igazgatóság kibővíti a gyorshajtók elleni küzdelmet. A következő években 40 új térfigyelő kamerát és 20 radardobozt szereznek be, amelyek költsége eléri a hárommillió eurót.
Ez elsősorban az önkormányzati úthálózat, különösen az „A“- kategóriás városi főutak ellenőrzésére szolgál. Bécs városa szerint a Belügyminisztérium, amely a sebességmérő kamerák többségéért felelős, elsősorban a országutak ellenőrzésére összpontosít. Az új radaros dobozokat ezért főként a város népszerű gyorshajtási útvonalain állítanák fel.
Bécs városának tájékoztatása szerint ide tartozik a többi között a Triester Straße és a Gürtel, a Grinzinger Straße, a Höhenstraße és a Himmelstraße, vagy a Kahlenberg és a Heiligenstädter Straße parkolóhoz vezető bekötőutak, valamint a Ring, ahol gyakran tartanak spontán „utcai versenyeket“.
Adót kell fizetniük a Madeirára utazó turistáknak
2024 második felétől a Madeira-szigetekre utazóknak éjszakánként 2 eurós adót kell fizetniük.
13 év felett vendégenként és éjszakánként 2 eurót kell majd fizetni, legfeljebb hét éjszakára.
A befolyt összeget a környezeti fenntarthatóságra, a turizmus népszerűsítésére, illetve a zöldterületek megőrzésére és hasznosítására fordíthatják az önkormányzatok.
Februártól csak euróval lehet fizetni Koszovóban
Kizárólag euróval lehet fizetni 2024. február elsejétől Koszovóban, minden más pénznem csak külföldi tranzakciókhoz használható - közölte a koszovói központi bank.
Varsó központjából kitiltják a régebbi gyártmányú autókat
"Tiszta közlekedésű övezetetté" nyilvánítják júliustól Varsó szélesebb központját, a lengyel fővárosi tanács által csütörtökön megszavazott határozat értelmében a zónából akkortól kitiltják a régebbi gyártmányú autókat.
A Varsó-Belváros kerületbe, valamint a vele szomszédos negyedekbe 2024. július 1-től nem hajthatnak be a 18 évesnél régebbi dízelüzemű, valamint 27 évesnél régebbi benzinüzemű kocsik.
Az intézkedés 2028 elejéig nem vonatkozik az övezet azon lakosaira, akik Varsóban adóznak. Azt követően már ők sem hajthatnak be régi gyártmányú autókkal, ez esetben 13 évesnél régebbi dízelüzemű, valamint 22 évnél régebbi benzinüzemű kocsikról lesz szó.
Felmentik a tilalom alól bizonyos feltételek mellett a 70 évesnél idősebb járműtulajdonosokat. Kivételt képeznek továbbá a rendvédelmi és hatósági járművek (mentők, rendőrség, tűzoltók, határőrség), beengedik a városközpontba például a fogyatékossággal élőket szállító régi gyártmányú kocsikat és iskolai buszokat is.
Óránkénti 30 kilométerre csökkentik Amszterdamban a legnagyobb megengedett sebességet
Amszterdam legtöbb útján péntektől szigorítják a sebességkorlátozást, a megengedett legnagyobb sebességet óránként 30 kilométerre csökkentik - jelentette az NL Times című angol nyelvű holland hírportál.
A sebességkorlátozás minden mellékutat és egyes főutakat is érint, a város útjainak mintegy 80 százalékára terjed ki.
A tájékoztatás szerint a sebességkorlátozás minden járműre vonatkozik úgy az autóutakon, mint a kerékpárutakon, és vonatkozik a robogókra, az elektromos kerékpárokra, a helyi tömegközlekedést ellátó buszokra és a taxikra is. Egyes kiemelt sávokban, mint például a buszsávok, a buszok és taxik továbbra is legfeljebb 50 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak. Az ötven kilométeres sebességkorlátozás a város főbb útjain továbbra is megengedett lesz.
A beszámoló szerint a városvezetés 2022 decemberében döntött a sebességkorlátozásról, a vonatkozó táblákat októberben helyezték ki, rajtuk matrica jelezte a december 8-i érvényességet. A járművezetőket útburkolati jelek is segítik az új rendelet betartásában, amit új sebeségmérő kamerák ellenőriznek.
Az önkormányzat szerint a sebességkorlátozás 20-30 százalékkal fogja csökkenteni a súlyos balesetek számát, valamint hozzájárul a zajszennyezés mellett a károsanyagkibocsátás csökkentéséhez is.
A belga főváros, Brüsszel 2019-től fokozatosan vezetett be 30 kilométeres óránkénti sebességkorlátozást a mellékutakon, a főbb utakon megengedett legnagyobb sebességet pedig a korábbi 70-ről óránként 50 kilométerre korlátozták.
Portugália is bevezette a kedvezményes vonatbérletet
Németország után Portugália is bevezette a saját, 49 eurós nemzeti vasúti bérletét, amely lehetővé teszi az utasok számára az összes regionális vasútvonal használatát, néhány kivétellel.
Augusztus 1-jétől a Comboios de Portugal (CP) nemzeti vasúttársaság bevezette a 49 eurós bérletet, amely a legtöbb regionális vonatra korlátlanul érvényes. A bérlet azonban nem vehető igénybe buszokon, az Intercity és a városi vonatokon, mint például az Alda Penadular, az Inercidades, az Interregional és az Internacional járatai Portóban és Lisszabonban. A bérlet emellett nem érvényes az ország egyes területein, Alentejo Litoral és Coimra környékén sem.
A bérlet megszerzéséhez szükség van CP-ügyfélkártyára, amelyet személyazonosító okmány felmutatásával lehet igényelni a CP-jegyirodákban.
Az adott hónapra érvényes bérletet szintén a jegypénztárakban lehet megvásárolni, az előző hónap 21. napjától a tárgyhónap 20. napjáig, illetve vissza is lehet váltani őket.
Emelik az idegenforgalmi adót Rómában
A 2014 óta változatlan idegenforgalmi adó emeléséről határozott Róma városának képviselő-testülete.
Agrárturisztikai létesítményekben 4 helyett 6 eurót, a kétcsillagos szállodákban 5, az egycsillagosokban 4 eurót kérnek majd a vendégektől naponta.
A nyaralóházakban, panziókban és vendégházakban jelentős, 71-100 százalékos emelésről döntöttek.
A kempingekben és az üdülőkben 2-ről 3 euróra nő az adó összege. A szállókban, hegyi kunyhókban és menedékházakban viszont a jövőben is az eddigi 3,5 eurót kell fizetni.
Sokba kerülhet a gyorshajtás külföldön
A kedvelt nyaralóhelyeken a gyorshajtás autóval vagy motorkerékpárral magasabb bírságokat vonhat maga után, aki figyelmetlen az utakon, annak nagyon mélyen kell a zsebébe nyúlnia.
A gyorshajtásért járó büntetési összegek országonként változnak. 20 km/h-s sebességtúllépésért Svájcban legalább 180 eurót kell fizetni – itt a legdrágább a bírság. A kedvelt turistacélpontok közül Olaszországban 175 euróba, Görögországban pedig 100 euróba kerül a 20 km/h-s gyorshajtás, a legolcsóbban pedig Szlovákiában úszhatják meg a száguldozó autósok, ahol 35 eurónál kezdődik a bírság összege. Magyarország a 80 eurós bírságával a középmezőnyben található.
A súlyosabb, 50 km/h-s sebességtúllépésnél még nagyobbak a különbségek. Míg Magyarországon 160 euró a minimális bírság, a szomszédos Szlovéniában 1200 eurót. A kedvelt turistacélpontnak számító Horvátországban pedig akár 2650 eurót is elkérhet a rendőr a gyorshajtásért. Svájcban a bírság a gyorshajtó jövedelemétől függ, és napi 60 eurónál kezdődik.
Az ittas vezetés is drasztikus következményekkel járhat. Spanyolországban 1,2 ezrelékes alkoholszint három hónap börtönt jelent, Olaszországban pedig az ittas vezető saját autóját el is kobozhatja a rendőrség.
Fontos tudnivaló, hogy a szabálysértések és a parkolótartozásokat a hatóságok külföldön is behajthatják, a legjobb tehát, ha a helyszínen, vagy hazatérve mihamarabb rendezzük tartozásunkat.
Párizsban a parkolási díjat a gépjárművek mérete alapján határozzák meg
Párizsban 2024. január 1-től a köztéri parkolási díjat a gépjárművek mérete alapján határozzák meg, erről döntött a francia főváros közgyűlése.
A Zöldek javaslata alapján megszavazott új szabályozás értelmében a városi terepjáró tulajdonosainak jövőre drágább lesz Párizs utcáin parkolni.
A progresszív tarifát a közép-franciaországi Lyonban már bevezetett új parkolási díjszabályozás ihlette.
A fokozatosság elvét több kritérium alapján határozzák majd meg Párizsban, a gépjármű súlya és mérete mellett a parkolási idő vagy a motor típusa is befolyásoló tényező lesz. A nagycsaládosok és a szerényebb jövedelműek ugyanakkor mentességet élveznek majd a drágább tarifák alól.
A progresszív parkolási díjszabás bevezetésével a fővárosi önkormányzat egyértelműen a városi terepjárókat célozza, miután a számuk folyamatosan nő Párizsban. Hivatalos adatok szerint 2019-ban a francia rendszámú városi terepjárók tulajdonosának 46 százaléka párizsi lakos volt.
David Belliard, Párizsnak a közterületek átalakításáért felelős alpolgármestere szerint a terepjárók Párizsban megnehezítik a város alkalmazkodását az éghajlatváltozáshoz.
"Nincs földút, nincs hegyi út. A terepjárók határozottan feleslegesek Párizsban. Sőt, veszélyesek, sok helyet foglalnak és túl sok erőforrást igényel az előállításuk. Lyonhoz hasonlóan azon dolgozunk, hogy drágábbá tegyük a parkolásukat" - írta a városvezető a Twitteren.
Az intézkedéssel a városvezetés szerint hatékonyan lehet korlátozni a leginkább légszennyező járművek használatát Párizsban. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) 2019-ben közzétett jelentése szerint a terepjárók a második helyen állnak a széndioxid-kibocsátás 2010 óta tartó növekedéséért világszinten felelősök sorában.
Lengyelországban ingyenes lett az autópályák használata
Jóváhagyta a lengyel szenátus is azt a törvényt, amely értelmében júliustól díjmentessé teszik az állami autópályák használatát Lengyelországban.
Amennyiben a lengyel elnök aláírja a törvényt, az Országos Közúti és Autópálya Főigazgatóság által felügyelt szakaszokon az autópályadíjakat július 1-jével szüntetik meg a 3,5 tonnánál kisebb tömegű járművek, vagyis a személyautók és motorkerékpárok számára.
Az említett szakaszok a Lengyelország nyugati és keleti határát összekötő A2-es és A4-es autópályán a Konin és Stryków közötti mintegy 100 kilométeres, illetve Wroclaw és Sosnica közötti 164 kilométeres útszakasz. A lengyelországi sztrádák együttes hossza 4900 kilométer, ezen belül az autópályák mintegy 1800 kilométert, a gyorsforgalmi utak pedig 3100 kilométert tesznek ki.
Ami az összesen 465 kilométer hosszú koncessziós szakaszokat illeti, ott korábbi bejelentések szerint a díjmentességről a kormány egy éven belül szeretne megegyezésre jutni a magántulajdonosokkal, és módosítani a vonatkozó törvényeken. Az említett koncessziós szakaszok szintén az A2-es és az A4-es, valamint az északról délre haladó A1-es autópályán találhatók.
A megszavazott törvény értelmében betiltják továbbá a 3,5 tonnánál nagyobb tömegű járművek sofőrjeinek, hogy előzzenek az autópályák, illetve gyorsforgalmi utak azon szakaszain, amelyeknek adott irányban csak két sávja van. Kivételt képez az olyan járművek megelőzése, amelyek a megengedettnél "jelentősen alacsonyabb" sebességgel haladnak.
Horvátországban életbe lép a részleges boltzár
Horvátországban életbe lép a részleges boltzár július 1-jével, a legtöbb üzlet - néhány kivételtől eltekintve - évente legfeljebb 16 vasárnapon lehet nyitva.
A kereskedők maguk dönthetik el egyéni igényeik, a szezonalitás, a mikrolokáció és egyéb releváns tényezők alapján, hogy melyik 16 vasárnapon tartanak nyitva az évben.
A munkarendet hétfőtől szombatig a munkáltató határozza meg, a munkaidő nem lehet több 90 óránál. Vasárnapi nyitva tartás esetén ez legfeljebb 105 óra lehet. A zárva tartás az ünnepnapokra is vonatkozik.
A folyó év végéig összesen 27 vasárnap van még hátra, így az idén gyakrabban lesznek nyitva az üzletek, mint jövőre, ami elég időt ad a horvát állampolgároknak az alkalmazkodásra - írták a helyi lapok.
Az üzletek többsége már elkészítette a beosztását, és jelezte azt a vásárlóknak. A turisztikai térségekben a nyári szezonban többnyire teljes egészében nyitva lesznek a boltok és a bevásárlóközpontok, míg a kontinensen a tanévkezdés és az év végi ünnepek előtti vasárnapokon lehet majd csak vásárolni.
A jogszabály a kivételek között említi a benzinkutakat, valamint a kórházak, szállodák, kulturális és vallási intézmények, nemzeti parkok, repülőterek, busz- és vasútállomások területén működő üzleteket, továbbá a vásárokat és a piacokat. A trafikok vasárnap és ünnepnapokon 7-től 13 óráig lehetnek nyitva.