2017. április 1.

Tavaly mindenkit az Iseo-tavon lebegő sétány érdekelt

A gigantikus installációiról ismert táj-és térművész, Christo The Floating Piers (lebegő dokkok) nevű installációja vonzotta a legtöbb látogatót 2016-ban, megelőzve a világhírű múzeumok, mint a New York-i Metropolitan Múzeum vagy a párizsi Orsay Múzeum nagyszabású kiállításait - derül ki a The Art Newspaper által a múzeumok által közzétett látogatottsági adatok elemzéséből.


Az észak-olaszországi Iseó-tó vizén lebegő 4,5 kilométeres ideiglenes pontonhídon tavaly nyáron fennállása 16 napja alatt 1,2 millió látogató ment végig, hogy élvezhesse "a vízen járást". Ez napi átlag 75 ezer látogatót jelentett. Christo rikító narancssárga installációja azt az érzést keltette a turistákban, mintha lebegnének a víz felszínén. A vizen lebegő pontonhidak San Paolo szigetét, Monte Isolát és Sulzano faluját kötötték össze.

A tavalyi év leglátogatottabb kiállításai francia múzeumok nevéhez fűződnek. A párizsi Orsay Múzeum gyűjteményének posztimpresszionista kiállítását a Spanyol Fundación Mapfrével együttműködve Rio de Janieróban naponta 9700 látogató kereste fel. A szintén az Orsay Múzeum gyűjteményére épülő Renoir-kiállításra a tokiói Nemzeti Művészeti Központban naponta 6600 látogató volt kíváncsi. A Hongkongi Történelmi Múzeumban rendezett Monet-kiállítás, amelynek anyagát különböző párizsi gyűjtemények kölcsönözték, napi 4100 látogatót vonzott. 

A Renzo Piano-tervezte új manhattani központjába 2015-ben átköltözött Whitney Múzeumnak tavaly sikerült megtörnie New York két leglátogatottabb képzőművészeti intézményének, a Metropolitan Múzeumnak (Met) és a Modern Művészetek Múzeumának (MoMA) hegemóniáját, a metropolisz 10 leglátogatottabb kiállítása közül ötöt az amerikai művészeteket bemutató múzeumban rendezték. Kísérleti jellegű, ötrészes kiállításukat, amelyet öt neves művésznek - köztük Steve McQueennek, Lucy Doddnak, Michael Heizernek - szenteltek, átlagban több mint négy-négyezren keresték fel naponta.

A MoMA és a Met azonban még mindig a leglátogatottabb képzőművészeti intézmény New Yorkban, előbbi naponta 6800 látogatót vonzott októberi rendezvényeire, és napi 5900-at a párizsi Picasso Múzeummal közösen rendezett Picasso-kiállítására. 

Londonban is a francia képzőművészek alkotásaira voltak a legtöbben kíváncsiak: a Royal Academy of Arts kiállítását, amely Monet-től Matisse-ig vonultatta fel a tájképfestészet nagyjait, napi mintegy 5100 látogató kereste fel, és az intézmény történetében a negyedik leglátogatottabb kiállítás volt.