2018. május 27.

A Szabadság-híd is téma a Velencei Biennálén

63 ország képviselteti magát a május 26-án megnyílt, 16. Velencei Építészeti Biennálén, melyet idén a Freespace (Szabad tér) tematika mentén rendeznek meg.


Az idei építészeti mustra a tér fogalmát, a tér minőségét, a szabad és ingyenes tereket állították vizsgálódásuk középpontjába.

A Giardini kert nemzeti pavilonjaiban, az Arsenale évszázados hajóépítő műhelyeiben és a város számos pontján hatvanháron ország jelentkezik saját kiállítással, közülük hatan (Antigua és Barbuda, Guatemala, Libanon, Pakisztán, Szaúd-Arábia és a Vatikán) első alkalommal vesznek részt az építészeti biennálén.

A magyar pavilon ezúttal a Kultúrgorilla és a Studio Nomad Szabadság híd - Új horizontok a városban című kiállításának ad otthont. A rendhagyó tárlat a budapesti Szabadság híd 2016. nyári "elfoglalásából" kiindulva vizsgálja a városi és társadalmi tér fogalmát, a kiállításhoz pedig egy tízméteres kilátó is épült a pavilon átriumába.

A pavilon első termében egy teljes teret betöltő video- és hanginstalláció látható, amely azt mutatja be, hogyan változott meg a budapestiek gondolkodása a várossal kapcsolatban; felidézve korábbi, más jellegű hídfoglalásokat is: 1990-ben a taxisblokád zárta le, 2004-ben pedig az EU-csatlakozást ünneplendő borították két napra fűvel a Szabadság hidat. 

A kiállításhoz személyes hangú rövidfilmek is tartoznak, melyekben nyolc riportalany - részben szakmabeliek, részben civilek - beszélnek arról, mit gondolnak a "szabadsághíd-jelenségről".

A legjobb nemzeti projektnek járó Arany Oroszlán-díjat a House Tour című kiállításával Svájc nyerte el. A svájci pavilon a 2018-as biennáléra közérthető és élvezhető installációt épített, amely fontos kérdést vizsgál: a lépték fogalmát az otthoni terekben. Alessandro Bosshard, Li Tavor, Matthew van der Ploeg és Ani Vihervaara kiállítása a hagyományos svájci lakásépítészetet, a Wohnungsbaut veszi górcső alá, a léptékekkel és méretekkel játszva labirintusszerű, tiszta tereket létrehozva a pavilonban.

A FREESPACE című főkurátori kiállítás résztvevői közül Eduardo Souto de Moura portugál építészt jutalmazták Arany Oroszlánnal. A világhírű Eduardo Souto de Moura három portugáliai épületét mutatja be.

A nemzeti pavilonok közül Nagy-Britannia Island című projektje kapott különdíjat a nemzetközi zsűritől. A letisztult kiállítás fő építészeti eleme a pavilon fölé emelt kilátó, amely jól rímel a biennále idei magyar tárlatára, hiszen ehhez szintén hasonló szerkezet épült, noha természetesen más koncepció mentén.

A főkurátori válogatás legjobb fiatal résztvevőjének odaítélt Ezüst Oroszlánt a belga Jan de Vylder, Inge Vinck és Jo Taillieu irodájának ítélték, különdíjat pedig az indonéz Andra Matin és az indiai-amerikai Rahul Mehrotra kapott.

Az Arany Oroszlán-életműdíjat idén a brit Kenneth Frampton építésznek ítélték.

A Velencei Építészeti Biennále kiállításai és kísérőprogramjai a szakmai és sajtónapok után szombattól november 25-ig várják a közönséget.