2016. április 27.

Hordhatatlan ruhák Bécsben

„Utópiák a divatban. Haute Couture a grafikában” a címe a Bécsi Iparművészeti Múzeum (MAK) legújabb kiállításának, amely az európai divatrajzok világába enged betekintést a 15. század végétől egészen az 1930-as évekig. Órási parókák, bizarr szabású ruhák, puffos ujjak, fodrok, szalagok és virágdíszek minden mennyiségben.


„Utópiák a divatban. Haute Couture a grafikában” a címe a Bécsi Iparművészeti Múzeum (MAK) legújabb kiállításának, amely az európai divatrajzok világába enged betekintést a 15. század végétől egészen az 1930-as évekig. Órási parókák, bizarr szabású ruhák, puffos ujjak, fodrok, szalagok és virágdíszek minden mennyiségben.

 


Az európai divatábrázolás sajátosságairól kaphat áttekintést, aki végigböngészi a bécsi MAK legújabb kiállítását, amely kétszáz lenyomat, plakát, könyvillusztráció és folyóirat segítségével tart divatbemutatót öt évszázad kreációiból. Az „Utópiák a divatban. Haute Couture a grafikában” című tárlat hatásosan ábrázolja az alkotókedv csapongását a hordhatóság és az utópiák között.

 


Guido Gonin, Modeillustration aus La Modiste Universelle, Paris, 1888 Kreidelithografie
© MAK


A kiállítás ötlete a MAK grafikai gyűjteményének hat éven át tartó feldolgozása alatt született meg, amelynek során egyértelművé vált, hogy az haute couture nem a 20. század szüleménye. A magas színvonalú szabászat és az értékes kiegészítők a kora újkor óta nem mentek ki a divatból. Mint azt Heinrich Aldegrever, Jost Amman és Jacques Callot 15-17. századi rézkarcai is igazolják, szívesen használtak új anyagokat és szöveteket már a reneszánsz korban is. Heinrich Wirri 140 centiméteres fametszete, amely II. Károly osztrák főherceg és Mária Anna bajor hercegnő esküvőjét ábrázolja, hűen tükrözi az udvari pompa burjánzását.

 


Ernst Deutsch-Dryden, Theater der Moden, Berlin, 1913 Flachdruck
© MAK


A barokk és a klasszicizmus új stílusára ad szatirikus választ Ennemond Alexandre Petitot francia építész és dekoratőr „Mascarade á la Grecque” című rézkarc sorozata. Túlkapások és gazdag díszítés jellemzi a rokokó arisztokrácia megjelenését, amely gigantikus parókák mögé rejti a saját haját, vastag púderréteggel fedi el a természetes arcszínét és gyakran a test vonalával összeegyeztethetetlen szabású ruhákba bújtatja magát.

 


Joseph Trentsensky, Paris u. London, Wien, um 1834 Lithografie
© MAK


Az 1786 és 1827 között megjelenő „Journal des Luxus und der Moden” című divatmagazin gazdagon illusztrált lapjai abba az időszakba engednek betekintést, amikor a klasszicizmus és a biedermeier váltották egymást. Az empire stílus lenge ingruháját (chemise) szoros, a derekat kiemelő fűzők váltják fel, és divatba jön a léggömbszerűen puffos ujj, a szalagokkal és virágokkal gazdagon díszített kalap, és mindenhova fodrot és masnit varrnak, ahova csak lehet.

A magas színvonalú szabászatot végül az angol Charles Frederick Worth emelte külön iparággá azzal, hogy 1868-ban megalapította a Chambre Syndical de la Haute Couture-t, hogy megvédje a kreációit a másolóktól. A tanítványa, Paul Poiret 1911-es bécsi látogatása során került kapcsolatba a Wiener Werkstätte-vel, amelynek lenyűgözték a textíliái. A múzeum az 1930-as években, a divatfotózás előretörésével hagyott fel a divatrajzok gyűjtésével.

 


Az „Utópiák a divatban. Haute Couture a grafikában” című kiállítás 2016. szeptember 4-ig látogatható, kedd esténként 6 és 10 óra között pedig ingyenes a belépés.

Mode-Utopien. Haute Couture in der Grafik
MAK, Stubenring 5., 1010 Bécs
www.mak.at