2014. október 24.

Gyorsabban utazhatunk Bécsbe

Pénteken ünnepélyesen átadták Bécs új főpályaudvarát, a Hauptbahnhofot, ahol decembertől a budapesti vonatok is megállnak majd, ráadásul a menetidő is rövidül.


2014. december 14-től, az új vasúti menetrend életbe lépésével már Bécs új pályaudvarán, a Hauptbahnhofon is megállnak a délre, északra és keletre tartó, illetve innen érkező távolsági vonatok – vagyis a Budapestről illetve Budapestre érkező járatok is. A plusz megállótól számítva 2 óra 37 percre csökken a két főváros közti menetidő, ráadásul irányonként két-két további EC-szerelvényt is forgalomba állítanak.

A másik újítás, hogy – most először – a schwechati repteret is bekapcsolják a távolsági vonatközlekedésbe: a Linzből St. Pöltenen és a bécsi Hauptbahnofon át a reptérre közlekedő vonattal 1 óra 47 perc alatt lehet kijutni a schwechati légi kikötőbe. A vonalon kétóránként közlekednek majd az ICE-szerelvények.

A jelenleg részben üzemelő pályaudvar 2015 decemberétől látja majd el teljes egészében a neki szánt szerepet. Innentől kezdve az osztrák vasúttársaság, az ÖBB a Hauptbahnhof Wien és a Wien Meidling pályaudvar alkotta rendszeren keresztül bonyolítja le a teljes Bécsbe irányuló illetve Bécsből induló távolsági vasútközlekedést. A vonatok mindkét állomáson megállnak. Az utasok számára rövidebb menetidőt, kényelmesebb és több átszállási lehetőséget jelent az új szisztéma.

A Belvedere palota közelében, 59 hektárnyi területen fekvő bécsi főpályaudvar (Hauptbahnhof Wien) építését 2010-ben kezdték el, a munkák várhatóan 2015-ben fejeződnek be. A 12 vágányos pályaudvar mellett 600 férőhelyes autóparkolót, 1000 kerékpár elhelyezésére alkalmas 1600 négyzetméteres tárolót, és 20 ezer négyzetméter területű, kilencven boltot üzemeltető bevásárlóközpontot is kialakítottak.

Copyright: Aldinger & Wolf / ÖBB

A számítások szerint néhány éven belül naponta több mint ezer vonat halad át és 145 ezer ember fordul majd meg az új főpályaudvaron. Ez az első olyan bécsi pályaudvar, ahol mind a négy égtájról érkező vonatok találkoznak.

A pályaudvar fő ismertetőjegye a jellegzetes formájú, 31 ezer négyzetméteres tetőszerkezete. A 200 méter hosszú, 15 méter magas és 120 méter széles perontető építéséhez 7000 tonna acélt használtak fel, éppen annyit, mint a Párizsi Eiffel-toronyhoz. A pályaudvar központi csarnoka 100 méter hosszú és 25 méter széles, a menetrendet mutató kivetítő 40 négyzetméteres. Az akadálymentesített pályaudvaron 29 mozgólépcsőt, 14 személyi és további 5 teherliftet alakítottak ki.


Copyright: Taxacher / PID

Az új pályaudvaron felállították azt az 1873-ban készült, csaknem egy tonnás kőből készült oroszlánt is, ami a korábban itt működő pályaudvart 140 évig díszítette

Négy évvel ezelőtt az épülő pályaudvar mellé egy Bahnorama elnevezésű tornyot emeltek, amelyről követni lehetett a munkálatokat. A csaknem 67 méter magas toronyból, amelyben egy nyolcvan férőhelyes kávézót is kialakítottak, 2010 óta összesen 300 ezer ember tudta megcsodálni az építkezést. A tervek szerint a pályaudvar elkészültével a tornyot máshol újra felállítják.