2016. május 19.

Ikonikus szemüvegek a bécsi MAK vitrinjeiben

Szemüvegkeretek, vázlatok, fotók, reklámplakátok. A világhírű osztrák szemüvegdizájner, Robert La Roche kiállítása a MAK DESIGN LABORban látható Robert La Roche. Personal View címmel. Az érdeklődők a szemüvegkeret-készítés fortélyai mellett a reklámkampány-készítés mikéntjébe is bepillantást nyerhetnek.


Négymillió csinosabb és jobban látó vásárló – így összegezte munkásságát a világhírű osztrák szemüvegdizájner, Robert La Roche a Bécsi Iparművészeti Múzeumban (MAK) nyílt kiállítása alkalmából.


Robert La Roche, Napszemüveg, Modell S-156, fényképezte Thomas Popinger, 1997 körül
© Robert La Roche

Az eredetileg reklámszakemberként dolgozó Robert La Roche egy igazi self-made man, aki az olasz Dolomitokban tanulta ki a cellulóz-acetát alapú műanyag szemüvegkeretek készítésének csínját-bínját. La Roche azután döntött úgy, hogy maga is szemüvegkeretek tervezésébe kezd, miután a 70-es évek elején az iparág úttörőjének számító osztrák Optyl cégnek kezdett dolgozni.


Robert La Roche, Napszemüveg, Modell S-4, Reklámkampány, női kollekció,
fényképezte Brian Spence, 1975 körül
© Robert La Roche

A mintegy 200 munkafolyamatból álló, hagyományos szemüvegkészítési technológiának köszönhetően La Roche szakíthatott az Optylnál alkalmazott vákumos fröccsöntési technikával, és kézzel készített, minőségi darabjaival nemzetközi berkekben is sokkal magasabbra helyezte a lécet. A színárnyalatokkal való aprólékos játék és a technikai kivitelezhetőség határait súroló, hihetetlenül finom és kecses keretek La Roche védjegyévé váltak.


Robert La Roche, Napszemüveg, Modell S-86, Reklámkampány, női kollekció,
fényképezte Gerhard Heller (Fotómodell: Cordula Reyer), 1990 körül
© Robert La Roche

Noha az 1973 és 1999 között készített mintegy 1.200 szemüvegkeret között számos extravagáns darab is található, La Roche neve főleg a vintage-darabként még ma is hordott, időtlen klasszikusokkal forrt egybe. Arnold Schwarzenegger, Kevin Costner és Meryl Streep éppúgy a vásárlói közé tartozik, mint Yoko Ono vagy egykor Andy Warhol.


Robert La Roche, Modell 181, Reklámkampány, férfi kollekció,
fényképezte Gerhard Heller, 1988 körül
© Robert La Roche

Ennek az útnak a stációit mutatja be anekdotikusan a bécsi MAK DESIGN LABOR-jában Robert La Roche. Personal View címmel megrendezett kiállítás, ahol az érdeklődők nemcsak a szemüvegkeret-készítés fortélyaiba nyerhetnek bepillantást, de a reklámkampány-készítés mikéntjébe is. La Roche ugyanis egész pályája során egyenrangú termékformáló elemként kezelte a dizájnt és a marketinget. Részben ennek a töretlen márkagondozásnak is köszönheti hatalmas sikerét.


Robert La Roche, Szemüveg-sisak Absolut Spectacle, 1998
© Werner Pawlok

A bemutatott válogatott darabok mellett a dizájner archívumából származó vázlatok, eredeti fotók és filmfelvételek valamint reklámplakátok teszik teljessé a 2016. szeptember 25-ig ingyenesen látogatható tárlatot. Aki menthetetlenül beleszeret La Roche stílusába, az a kiállítás időtartama alatt, a MAK Design Shopjában meg is vásárolhat egy-egy vintage-darabot.

Robert La Roche. Pesonal View
MAK DESIGN LABOR
1010 Bécs, Stubenring 5.
http://www.mak.at/robert_la_roche