2012. január 3.

Őszi-téli kiállítási szezon Olaszországban

Őszi-téli kiállítási szezon Olaszországban.


RÓMA
Reneszánsz Rómában
Leonardót és Michelangelót ünnepli Róma: az itáliai reneszánszt képviselő művészek alkotásait egy időben két kiállítás mutatja be ritkán látott rajzokkal.
Leonardo da Vinci és Michelangelo Buonarrotti hatvanhat rajza fedi fel a reneszánsz mestereinek titkait. Az anyag a Leonardo-kódexeket őrző milánói Ambrosiana könyvtárból és a Casa Buonarroti firenzei múzeumból érkezett, mely Michelangelo több mint kétezer rajzát birtokolja. A Capitoliumi Múzeumban közelről olvashatók Leonardo kéziratos geometriai számításai, melyeket egyszercsak egy macskáról készített rajz szakít félbe. Máskor a számok között az olvasható: "most abbahagyom, mennem kell, mert kihűl a leves". A mechanikus szárnyak rajzai között pillantható meg Leonardo rejtjeles írása: titkos feljegyzéseit - például az állatokon végzett kísérleteiről - tükörírással vetette papírra.
Michelangelo anatómiai vázlatai hasonlóképpen vonzzák a római közönséget. A Sixtusi-kápolna művésze a főszereplője a Sciarra-palotában szintén február 12-ig látogatható, a Reneszánsz Rómában című kiállításnak. Több mint száznyolcvan alkotás, szobor, festmény, rajz, metszet, érme és bútor kíséri végig Michelangelo, Raffaello és művésztársaik római korszakát. (MTI)

Raffaello találkozik Raffaellóval
Raffaello két remekműve egymás mellett. Rendkívüli Raffaello-kiállításnak ad helyet a római Barberini-palota képtára: a tárlaton a festőnek csak két festménye látható, de a művészettörténészek nagy örömére egymás mellett állították ki a La Fornarinát és az Ifjút.
A Raffaello találkozik Raffaellóval című kiállításon írta a reneszánsz művésznek legismertebb, legszebbnek tartott és titokkal teli alkotásait állították ki.
A La Fornarina festőjének kilétét nem övezi kétség, de nem tudni, mikor készült a fiatal nőt ábrázoló kép, ki rendelte meg Raffaellótól. Az sem tisztázott, hogy a festő által szeretett nőt vagy allegorikus alakot ábrázol-e.
A művészettörténészek nem biztosak abban, hogy az Ifjú c. képet valóban Raffaello festette, ezért állították ki a La Fornarina mellé. Ez az első alkalom, hogy a művészettörténészek mellett a közönség saját szemével hasonlíthatja össze a két festményt, választ adva arra, hogy mindkettőt Raffaello festette-e.
Az ismeretlen ifjút ábrázoló képről semmilyen forrás nem maradt fenn, 1928-ban a Thyssen-Bornemisza család birtokába került. A kép nagysága a La Fornarina festménynek pontosan a felével egyezik. Mindkét arckép főszereplője ugyanúgy tartja a fejét, ugyanaz a kifejezés látható a szemükben, arcuk ugyanolyan fényben úszik. Az Ifjút Pier Luigi Farnesével azonosítják, aki 1517-ben tizennégy éves volt. A későbbi III. Pál pápa, Alessandro Farnese fia azonban teljesen másként nézett ki. (MTI)

TORINO
Az olasz divat – 150 év elegancia
A palota lenyűgöző művészeti csarnokai történelmi utazásra hívnak az haute couture világába. A tárlat a világszerte kedvelt olasz stílust és divatot mutatja be az 1800-as évek nemesi viseleteitől egészen a mai nagy tervezők munkájáig korabeli felvételek segítségével.
2011. július 10. - december 11.
Torino – Sale delle Arti – Reggia di Venaria

Leonardo-Géniusz, mítosz
A Királyi Palota Scuderia Grande épületében látható a Savoya-gyűjtemény egyik méltán híres, a Torinói Királyi Könyvtárban féltve őrzött darabja, Leonardo önarcképe.
A reneszánsz mesternek egyetlen alkotását állítják ki, amely most először látható: azt a rajzot, mely Leonardo öregkori arcképeként vált ismertté. A harmincháromszor huszonegy centiméteres rajzot 1840-ben a Savoiák egy gyűjtőtől vásárolták meg, azóta a torinói királyi könyvtár páncéltermében őrzik. Évszázadokon keresztül azt hitték, filozófust vagy az apostolok egyikét ábrázolja. Megfejtést a rajz aljára kézzel írt feljegyzés adott. Alig látható, de a mai technológiával sikerült elolvasni: egy ismeretlen azt írta a rajzra, hogy a mester önarcképéről van szó. A papír kora, valamint az önarcképnek a többi Leonardo rajzzal összevetése egyaránt azt erősíti meg, hogy a mester saját magát örökítette meg. A szakértők az önarcképet 1515-re datálják, négy évvel a művész halála előttre, amikor Leonardo hatvanhárom éves volt.
A Dante Ferretti Oscar-díjas díszlettervező rendezésében nyíló kiállítás az önarckép mellett Leonardo és művei hatását kíséri végig a modern korig. A reneszánsz zsenit többek között Andy Warhol, Basquiat és Keith Haring is utánozta.
A Leonardo, a zseni, a mítosz című kiállítás 2012. január 8-ig átható a Savoia királyi család egykori vadászkastélyában.

FIRENZE
Lorenzo Bartolini – A természetes szépség szobrásza
A firenzei Galleria dell’Accademia első alkalommal szentel kiállítást Lorenzo Bartolini (1777-1850) művészetének. Bartolini előszeretettel ötvözte a neoklaszszicista stílust a naturalista részletekkel, munkássága nagyban hatott a XIX. századi olasz, európai és amerikai szobrászat fejlődésére.
2011. május 31. - november 6.
Firenze – Galleria dell’Accademia

Pénz és szépség – Bankárok, Botticelli és a hiúság máglyája
A kiállítás a modern bankrendszer megjelenésének történetét és az ezt követő gazdasági fejlődést mutatja be, mely újjáépítette az európai gazdaságot. A tárlaton számos remekmű tekinthető meg a kor neves művészeitől, mint Botticelli, Filippo Lippi, Beato Angelico, Paolo Uccello, Donatello, Antonio del Pollaiolo, Domenico Veneziano, Lorenzo di Cred.
2011. szeptember 17. - 2012. január 22.
Firenze-Palazzo Strozzi

La Bella Italia
A firenzei Palazzo Pitti az olasz művészet több mint 300 remekművét vonultatja fel a középkortól 1861-ig bezárólag. A kiállítás az Olasz Egység előtti székhelyek (Torino, Firenze, Róma, Milánó, Velence, Genova, Bologna, Nápoly és Palermo) történelmi és művészeti gazdagságáról ad képet, mindezt olyan nagy művészek ábrázolásán keresztül, mint Giotto, Beato Angelico, Donatello, Raffaello, Leonardo, Botticelli, Bronzino, Tiziano, Veronese, Correggio, Caravaggio, Rubens, Tiepolo, Canova, Hayez és mások.
2011. október 11. - 2012. március 4.
Firenze-Palazzo Pitti

MILÁNÓ
Cézanne-kiállítás
Paul Cézanne (1839-1906) negyven festménye látható a milánói királyi palotában.
Az Aix-en-Provence-ben született és ott is elhunyt Cézanne kevéssé ismert, a szülővárosában és annak környékén készült festményei láthatók a február 26-ig nyitva tartó kiállításon. A természetet, csendéletet, rokonokat és barátokat ábrázoló képeken keresztül Cézanne és a provence-i táj kapcsolatába lehet betekinteni.
Ez az első, teljes egészében Cézanne-nak szentelt olaszországi kiállítás. A kiállítást gondozó szakbizottságban Philippe Cézanne, a művész leszármazottja, illetve Guy Cogeval, a párizsi Orsay múzeum igazgatója is helyet kapott.
Az olasz újságok által az őszi idény egyik legjelentősebb kulturális eseményének nevezett kiállítás alkalmából megjelent olaszul a Cézanne egykori tanítványa, Emile Bernard által írt életrajz mesteréről és egy gyerekeknek összeállított útikalauz Cézanne művészetéről. (MTI)

Artemisia Gentileschi
A kitűnő festőművész, Caravaggio kortársa Firenzében, Rómában, Velencében, Londonban majd Nápolyban dolgozott. Kiemelkedő portréfestő, de számos vallási, illetve bibliai témájú képe is maradt ránk, melyek közül Keresztelő Szent János születése című alkotása az egyik legjelentősebb.
2011. szeptember 22. - 2012. január 29.
Milánó - Palazzo Reale

Giuseppe Penone
Penone, az Arte Povera legfiatalabb képviselője egész munkássága során a természet és az ember kapcsolatát vizsgálta. Az anyag – lehet az fa, föld, bronz, terrakotta – története kelti életre alkotásait.
2011. október 18.-2012. február 14.
Milánó – Fondazione Arnaldo Pomodoro

GENOVA
Van Gogh és az utazás
A kiállítás központi témája az utazás, mely a Monet által megfestett zarándoklatoktól, Van Gogh szellemi utazásain át Edward Hopper hiperrealizmusáig vezetnek. A tárlaton több mint negyven remekmű tekinthető meg, melyek közül 24 Van Gogh munkája, köztük „A magvető” egyik verziója, továbbá Monet illetve amerikai művészek képei úgy, mint Frederick Edwin Church, Albert Bierstadt, Winslow Homer és Edward Hopper, valamint Turner, Paul Klee és Nicolas De Stael néhány festménye is.
2011. november 12.-2012. április
Genova – Dózsepalota


PASSARIANO di CODROIPO
Expresszionizmus
Olaszországban először látható olyan nagyszabású kiállítás, mely összegyűjti és összehasonlítja a két német expresszionista művészeti csoport ténykedését: “Die Brücke” (“A híd”) és “Der Blaue Reiter” (“A kék lovas”). Mintegy száz alkotás tekinthető meg a Villa Maninban, melyek különböző európai, főként német múzeumokból érkeztek.
2011. szeptember 29.-2012. március 4.
Passariano de Codroipo – Villa Manin

MANTOVA
Vergilius - a költő arca és ábrázolása
Vergilius és művei hatását mutatja be a későbbi évezredek képzőművészetében a római költő szülővárosában látható kiállítás. Mantovába érkezett a Vergiliust ábrázoló ókori mozaik is, mely a poéta egyetlen fennmaradt portréja.
Vergilius - a költő arca és ábrázolása címmel 2012. január 8-ig tart a római költőről rendezett kiállítás a mantovai Te palotában.
Kevés ókori szerző mondhatja el magáról, hogy személye és művei több mint kétezer év elteltével is jelen vannak nem csak az irodalomban, hanem a képzőművészetben is, ugyanis Mantovában már 1190-ben tábla állt Vergilius emlékére.
A kiállítás Vergilius és műveinek hatását mutatja be a későbbi korok képzőművészetében. Látható Farinella a Dido halála című szobra, Pietro Testa 17. századi alkotását elveszettnek hitték, majd az Uffizi-képtár raktárából előkerült. Rendkívülinek számít az az ókori mozaik, mely az ülő Vergiliust ábrázolja az epikus költészet és a tragédia múzsája, Kalliopé és Melpomené között. A mozaikot 1896-ban találták a tunéziai Hadrumetumban (mai Sousse) feltárt III. századi római villában. Vergiliusnak ez az egyedüli fennmaradt ókori ábrázolása, és ez az első alkalom, hogy a mozaik elhagyta Tunéziát.
Az Aeneis szerzője az egykor a mai Mantova területén levő Andes városában született a Krisztus előtti 70-ben. Egy görögországi útról hazafele tartva, Brindisiben hunyt el, Krisztus előtt 19-ben. Vergiliust a Nápollyal szomszédos Posillipóban temették el, sírja ma is látható. (MTI)