» Ausztria » Karintia » Karintia
Gmünd egy kis gyöngyszem a Lieser völgyének és a Malta völgyének találkozásánál.
A középkori fallal körülvett kisváros sok látnivalója mellett arról is híres, hogy Porsche professzor a második világháború után itt fejlesztette ki a Volkswagen "Bogarat". Sok más gyönyörű autó mellett ez is látható a Porsche Múzeum kiállítótermeiben.
1875.09.03., Maffersdorf (ma: Vratislavice nad Nisou) - 1951.01.30., Stuttgart, osztrák mérnök, gépkocsigyáros
Az autógyáros dinasztia megalapítója a ma Csehországhoz tartozó szudétanémet területen született. 1906-tól a stuttgarti Gottlieb Daimler ausztriai autóüzemében dolgozott, majd áthelyezték a stuttgarti gyárba főmérnöknek - ahol műszaki igazgatóból később vezérigazgató lett -, s egyben beválasztották az autógyár igazgatótanácsába. Autodidakta módon sajátította el az autótervezés tudományát, olyannyira, hogy a húszas évek elején a stuttgarti műszaki egyetem tiszteletbeli professzorának választották a Daimlernek készített Mercedes sportautóiért. Azonban nem akart drága luxusautókat tervezni az idő tájt már a két német autókonstruktőr Daimler és Benz autóüzemeinek fúziójából létrejött Daimler-Benznél, ezért 1931-ben létrehozta az autókat, vízi járműveket és repülőgépeket konstruáló saját tervezőműhelyét.
Álma az volt, hogy strapabíró, ám igénytelen, de legfőképp olcsó népautót gyártson. 1931-re a tervezőasztalon már elő is készítette - fiával, Ferryvel közösen - az igazi népautót, mígnem 1934-ben Hitler birodalmi kancellártól megérkezett a megbízás a Volkswagen elkészítésére. Csak kisebb módosításokat kellett végrehajtani ahhoz, hogy az autó megfeleljen a követelményeknek: óránként legalább 100 kilométeres utazósebesség, négy-öt férőhely, léghűtéses motor és legfeljebb ezer márkás ár.
1936-ban elkészült három kísérleti példány a később páratlan népszerűséget elérő "Bogárból" (akkor még KdF-nek nevezték: a Kraft durch Freude - erő öröm által - rövidítéseként), de a sorozatgyártásra már a világháború kitörése miatt nem kerülhetett sor, mert a Porsche AG is haditermelésre állt át. Az első Porsche-emblémák így nem is autókon, hanem tankokon jelentek meg.
Ferdinand Porsche bevonult, majd franciaországi hadifogsága idején a Renault-autógyárban tervezőként dolgozott. Egymillió frank lefizetése ellenében 1947-ben tért vissza Németországba, ám végleg hátat fordított az autóiparnak, a legendás sportkocsikat már a fia fejlesztette ki. 2016-ban az észak-csehországi Vratislavicében (ma Liberec elővárosa) felújították és múzeummá alakították át szülőházát.
|
Értékeld te is!