» Magyarország » Budapest
2025. augusztus 17. és 20. között a Budai Vár polgárvárosi részén rendezik meg Magyarország legnagyobb népművészeti fesztiválját, a Mesterségek Ünnepét, melynek díszvendége Azerbajdzsán lesz. A rendezvény fókuszába idén a népi ékszer és viselet kerül.
A 39. Mesterségek Ünnepén a Budai Várban, a Táncsics Mihály utcától a Szentháromság téren, a Tárnok utcán és a Tóth Árpád sétányon keresztül a Dísz térig megközelítőleg ezer magyar és külföldi népművész, valamint népi iparművész alkotásait tekintheti és vásárolhatja meg a közönség, valamint körülbelül száz látványműhelyben ki is próbálhatják a mesterségeket.
A budapesti rendezvényen négy napon keresztül gyerekprogramokkal, kézművesfoglalkozásokkal, divatbemutatóval, színpadi programokkal és táncházzal várják a látogatókat.
A programsorozat egyben a Kárpát-medencei mesterek legnagyobb éves találkozója. A fesztivál különlegessége, hogy több mint száz látványműhelyben mesterségbemutatókon ismerkedhetnek meg az ősi szakmák rejtelmeivel, többek között kovács-, hímző-, tojásfestő, pintér-, valamint szövőműhely várja az érdeklődőket.
A rendezvény idei díszvendége Azerbajdzsán lesz, ahonnan kelaghayi-készítő, valamint takalduz-hímző mester is érkezik.
A kelaghayi az azeri hagyományos népviselet egyik eleme, egy négyzet alakú, speciális mintával díszített selyem fejkendő, amelynek készítése és viselésének módja felkerült az UNESCO Szellemi Kulturális Örökség Reprezentatív Listájára is.
A takalduz szintén azeri eredetű gobelin stílusú, selyemfonallal hímzett díszítőművészeti technika. A rendezvényre érkeznek szőnyegszövők is.
A díszvendég ország mellett üzbég, kazah, dél-koreai, kirgiz, török és lengyel mesterek is gazdagítják a rendezvény programját.
Az érdeklődők megtekinthetik a dél-koreai kalligráfiákat, megismerhetik a hagyományos, több száz éves koreai gyöngyházzal készülő díszítő technikát, a najeonchilgit, Kirgizisztánból pedig néprajzkutatók és viseletkészítők érkeznek, akik bemutatják az UNESCO Szellemi Örökség Reprezentatív Listáján is szereplő hagyományos kirgiz fejfedő, az elechek készítését és annak felrakását.
A 39. Mesterségek Ünnepének kiemelt témája a népi ékszer és a viselet, amelyhez kapcsolódó mesterségekkel a Tárnok utcában található látványműhelyekben ismerkedhetnek a látogatók, és például kötényszedés, valamint férfi kalapdíszkészítő bemutató várja az érdeklődőket.
A Kalotaszegi gyöngyszemek pavilonban a magyar nyelvterület legszínesebb vidéke mutatkozik be, és megidézik a kalotaszegi szobabelső egy-egy részletét is.
Kiemelték: a rendezvényen koncertet ad mások mellett Bognár Szilvia, a Sarjú banda, a Kerekes Band és Dalinda, Pál István Szalonna, a Romengo & Lakatos Mónika, illetve a Fitos Dezső Társulat. Idén a színpadi produkciókat indiai, mexikói, szerb és görög táncegyüttesek színesítik.
A divat iránt érdeklődők a népi ihletésű, újragondolt ruhákat a FolkTREND divatshow részeként ismerhetik meg.
Csaknem ezer magyar és külföldi kézműves portékáit tekinthetik meg az érdeklődők augusztus 17. és 20. között a Budai Vár polgárvárosi részén Magyarország legnagyobb népművészeti fesztiválján, a Mesterségek Ünnepén.
A Népművészeti Egyesületek Szövetsége (NESZ) rendezésében megvalósuló programsorozat díszvendége idén Azerbajdzsán, kiemelt témája pedig a népi ékszer és viselet lesz.
A négynapos rendezvényen gyerekprogramokkal, kézműves foglalkozásokkal, divatbemutatóval, színpadi programokkal és táncházzal is várják a látogatókat.
A Táncsics Mihály utcától a Szentháromság téren, a Tárnok utcán és a Tóth Árpád sétányon keresztül a Dísz térig csaknem ezer népművész és népi iparművész alkotásait tekintheti és vásárolhatja meg a közönség.
A rendezvény egyben a Kárpát-medencei mesterek legnagyobb éves találkozója, ahol bemutatkoznak a hazai és határon túli népművészeti egyesületek, közösségek is.
A látogatók több mint száz látványműhelyben mesterségbemutatókon ismerkedhetnek meg az ősi szakmákkal. Többek között kovács-, hímző-, tojásfestő, vászonszövő, fazekas, pintér, viseletvarró, gyöngyfűző, fafaragó, kosárfonó csuhé- és szövőműhely várja az érdeklődőket.
A rendezvény idei díszvendége Azerbajdzsán lesz, ahonnan kelaghayi-készítő, valamint takalduz-hímző mester is érkezik.
A tájékoztatás szerint a kelaghayi az azeri hagyományos népviselet egyik eleme, egy négyzet alakú, speciális mintával díszített selyem fejkendő, amelynek készítése és viselésének módja felkerült az UNESCO Szellemi Kulturális Örökség Reprezentatív Listájára is.
A takalduz szintén azeri eredetű gobelin stílusú, selyemfonallal hímzett díszítőművészeti technika. A rendezvényre érkeznek szőnyegszövők is.
A díszvendég ország mellett üzbég, kazah, dél-koreai, kirgiz, török és lengyel mesterek gazdagítják a rendezvény programját.
Az érdeklődők megtekinthetik a dél-koreai kalligráfiákat, megismerhetik a hagyományos, több száz éves koreai gyöngyházzal készülő díszítő technikát, a najeonchilgit, Kirgizisztánból pedig néprajzkutatók és viseletkészítők érkeznek, akik bemutatják az UNESCO Szellemi Örökség Reprezentatív Listáján is szereplő hagyományos kirgiz fejfedő, az elechek készítését és annak felrakását.
A 39. Mesterségek Ünnepének kiemelt témája a népi ékszer és a viselet, amelyhez kapcsolódó mesterségekkel a Tárnok utcában található látványműhelyekben ismerkedhetnek a látogatók, és például kötényszedés, ékszerkészítés, valamint férfi kalapdíszkészítő bemutató várja az érdeklődőket.
A Kalotaszegi gyöngyszemek pavilonban a magyar nyelvterület legszínesebb és gyöngyben leggazdagabb vidéke mutatkozik be, és megidézik a kalotaszegi szobabelső egy-egy részletét is.
A programon számos koncert és táncelőadás is lesz, mások mellett Bognár Szilvia, a Sarjú banda, a Kerekes Band és Dalinda, Pál István Szalonna, a Romengo & Lakatos Mónika, valamint a Fitos Dezső Társulat is színpadra lép.
Idén a színpadi produkciókat indiai, mexikói, szerb és görög táncegyüttesek színesítik, míg a FolkTREND divatshow közönsége népi ihletésű, újragondolt ruhákat tekinthet meg.
Különleges távol-keleti programokkal gazdagodik az idei Mesterségek Ünnepe. Az esemény részeként három dél-koreai mester hazája tradicionális iparművészeti ágait, a gyöngyházberakást, a kalligráfiát, valamint az épületfestészetet mutatja be az érdeklődőknek.
Augusztus 17. és 20. között zajló Mesterségek Ünnepe és a Koreai Kulturális Központ együttműködésének köszönhetően az érdeklődők a budai Várban tartott programsorozaton megtekinthetik a nadzsoncsilgi technika legfontosabb eszközeit és alapanyagait, valamint a gyöngyházfajták sokféleségét is.
A nadzsoncsilgi a koreai díszítőművészet egyik legfinomabb formája, mely során a lakkozott felületekre gondosan kivágott gyöngyházberakások kerülnek, különleges mintákat és motívumokat létrehozva. A gyöngyházdíszítés több mint kétezer éve része a koreai kultúrának, kortárs művelői kiemelt kultúraőrzőknek számítanak Dél-Koreában.
A Mesterségek Ünnepén Lee Jongyoon mester élő bemutatót tart, ahol testközelből figyelheti meg a nagyközönség, hogyan kerülnek a gyöngyházra a minták, és hogyan formálódnak precíz kézi munkával egyedi alkotássá. Interaktív műhelyfoglalkozás részeként pedig a közönség saját, kisebb nadzsoncsilgi emléktárgyat készíthet.
Lee Sangbae mester két ősi koreai művészeti forma iparosa, a kalligráfia és a muninhva festészet a területe. A kalligráfia - a "szépírás" művészete - nemcsak technikai gyakorlat, hanem a koreai kultúrában a tudat fegyelmezésének útja is. Míg nyugaton általában tollal írnak a kalligráfusok, Ázsiában az ecset maradt a fő eszköz - ahogy ezt a mester is bemutatja.
A muninhva, vagyis "az irodalmárok festészete" a költészet, a kalligráfia és a festészet harmonikus egysége. A műfaj lényege a belső világ megjelenítése - gondolatokról, érzésekről mesél vizuális formában. Ehhez is közelebb kerülhetnek az érdeklődők az idei Mesterségek Ünnepén.
A dancsong eredetileg templomokat és palotákat díszítő festészeti technika, amelyben öt alapszín - vörös, zöld, sárga, kék, fekete - találkozik különféle szimbólumokban. A díszítés nemcsak esztétikai célokat szolgál: véd a természeti hatásoktól, a kártevőktől, de a koreai hitvilág szerint elűzi a rossz szellemeket is.
A Mesterségek Ünnepén Kim Suyeon mester bemutatja, hogyan alkalmazható a dancsong mintavilága papírmunkákon keresztül. A standhoz látogatók poháralátétet díszíthetnek fel ezzel a különleges technikával. Emellett pedig kipróbálhatják a hagyományos koreai papírjátékot, a takdzsit, amelyben a festett papírkártyákat egymás ellen forgatva mérik össze erejüket - áll az összegzésben.
A Szent István-napi kenyér díját a balmazújvárosi Balmaz Sütöde nyerte el tönkölylisztes Alföldi Pajta kenyerével, az innovatív kenyér kategória győztese a mórahalmi Varga Pékség extra szűz olívaolajos mediterrán kenyere lett, míg a leveles sétáló sütemény kategóriájában a Három Tarka Macska Pékség szerzett első helyet az Augusztusi álom elnevezésű, brownietöltelékes, meggyszószos süteménnyel.
A balmazújvárosi Balmaz Sütöde nyertes terméke, az Alföldi Pajta kenyér - tönkölyliszttel világos tönkölyliszt, teljes kiőrlésű tönkölyliszt, BL55 és BL80 búzaliszt felhasználásával készült, kiegészülve sóval, vízzel, sertészsírral.
Az Innovatív kenyér kategóriájában fontos volt, hogy valamilyen újítás jelenjen meg a termékben (alapanyaghasználat, gyártási technológia, megjelenés, élettani hatás) és magyar alapanyagok felhasználásával készüljön.
A győztes ásotthalmi Varga Pékség Mediterrán kenyér - extraszűz olívaolajjal terméke kiváló minőségű magyar lisztből és a Varga Pékség saját technológiájával készült, és "méltó példája a mediterrán életérzés és az egészségtudatos táplálkozás házasságának".
A nyertes kenyereket a közönség először a Magyar Ízek Utcájában kóstolhatja meg a Szent István-napi rendezvénysorozat részeként, augusztus 18. és 20. között.
A gyulai Kézműves Cukrászda DCJ Stílusgyakorlat nevű, csokoládés-karamellás-meggyes alkotása lett idén Magyarország tortája, míg Magyarország cukormentes tortáját a csokoládés-meggyes Álmodozót Kovács Alfréd, a váci Édes Vonal Cukrászda cukrásza alkotta meg.
Idén 19. alkalommal írták ki a Magyarország tortája versenyt, ezúttal a Dobos-torta 140. évfordulójának jegyében.
A nevezett tortákban a Dobos-torta jellegét adó alapanyagokat kellett felhasználni, szabadon választott mennyiségben és módon, kiegészítve egy megadott alapanyagkosárból választott hozzávalókkal.
A gyulai Kézműves Cukrászda által alkotott DCJ Stílusgyakorlat alapja a klasszikus Dobos-torta újraértelmezése. Az alkotás a hagyomány és innováció egységét képviseli: a meggy, csokoládé és a karamell markáns jelenléte, a vertikális építkezés és a kontrasztokra épülő ízharmónia mind azt a célt szolgálják, hogy a fogyasztó ne csupán egy desszertet kapjon, hanem emlékezetes élményt.
A vajban gazdag felvert klasszikus alapokra épül, míg a habkönnyű csokoládés vajkrém a meggyzselével rendkívül szépen harmonizál. A vágási felület, a függőleges rétegrend különleges vizuális élményt ad, a meggy íze és a kellemes savak a csokoládé lágyságával és a karamell karakterével különleges gasztronómiai élvezetet nyújtanak.
A torta főbb alkotóelemei közül a meggypálinka a zselé ízét hivatott fokozni, a mandulapraliné és a grillázs, illetve a tejcsokoládé glazúr az ízek komplexitását és a megjelenést teszik teljessé.
Az alsó piskótalap klasszikus Dobos-cukorral van áthúzva, amely roppanós réteget képez és tiszteleg a Dobos C. József előtt. A torta alsó részébe még mandulanugát és mandulagrillázs is kerül, ami újabb ízekkel és textúrával gazdagítja a tortát.
A Magyarország cukormentes tortája verseny nyertes tortája, az Álmodozó felidézi olyan klasszikusok ízvilágát, mint a Lúdláb vagy a Rigójancsi, hozzáadott cukor nélkül. Különlegességét a csokoládé és a meggy karakteres párosa adja. A kakaós-mandulalisztes piskótalapok közötti fahéjas, chiamagos meggyragut enyhén édes tejcsokoládé krém keretezi. A rétegek között csokoládés, ropogós elem is rejtőzik, melynek fő alkotórésze a kakaóbab töret.
A nyertes tortákat és kenyereket augusztus 20-án az Ízek Utcájában lehet először megkóstolni.
Kárpát-medencei fogásokat és hagyományőrző programokat ígér az idei Szent István-napon a Csárdafesztivál, amely augusztus 18. és 20. között várja a látogatókat Budapesten, a Vörösmarty téren, ahol a klasszikus magyar ételek mellett népzene, tánc és koncertek is szerepelnek a kínálatban.
A rendezvényen résztvevő csárdák a tradicionális magyar konyha legjavát kínálják, miközben a színpadon három napon át néptáncegyüttesek, zenekarok és művészeti formációk mutatják be a magyar kultúra sokszínűségét.
Az idei program augusztus 18-án, vasárnap veszi kezdetét, többek között a Bem Táncegyüttes Táncok a Kárpát-medencéből című műsorával, de színpadra lép a Zűrös Banda, a Magyar Banda és a Duka Elemér vezette Gipsy Chamber Orchestra is. A napot Fitos Dezső Társulatának örömtánc-előadása és késő esti asztali muzsika zárja.
Augusztus 19-én, hétfőn a határon túli hagyományok is fókuszba kerülnek, a Debreceni Népi Együttes és a romániai Szilágysági Táncegyüttes közös produkcióval készül, délután pedig a Duna Táncműhely Folk-kortárs-montázs című előadása és a Duna Művészegyüttes Szerelemkert című tánckoncertje is látható lesz. Koncertet ad a Szilvásy Gypsy Band és a Göncöl Zenekar is, utóbbi Enyedi Ágnes közreműködésével.
Augusztus 20-án, az államalapítás ünnepén a Balaton Táncegyüttes és a Tarsoly Zenekar műsora nyitja a napot, később gyermektáncegyüttesek, a Pravo zenekar bolgár táncháza, valamint Pál István Szalonna és Bandája jubileumi koncertje várja a közönséget. Az estét a Csárdák - dialektusok című program zárja, amely különböző tájegységek táncos hagyományait vonultatja fel.
A fellépők mellett a csárdák is meglepetésekkel készülnek: minden csárda egyedi, rá jellemző ételt kínál, elérhető áron. A választékban szerepelnek többek között klasszikus magyar fogások, székely ízek, vadételek, házi lecsó és faszénen sült különlegességek is.
A szervezők külön figyelmet fordítottak arra, hogy a különböző ételallergiákkal élők is találjanak maguknak megfelelő ételeket, a glutén- és laktózmentes, valamint vegetáriánus fogásokról a vendéglátó egységek munkatársai adnak tájékoztatást.
A rendezvény részletes programja a www.szentistvannap.hu oldalon, valamint az esemény hivatalos mobilalkalmazásában érhető el.
A Szent István-nap eseményein az idén is gazdag étel- és italkínálat fogadja az érdeklődőket. Mint korábban írták, a szervezők ezúttal is gondoskodtak arról, hogy a SZIN Bisztrókban a legnépszerűbb termékek kedvezményes áron legyenek kaphatók. A Szent István Nap logóval ellátott termékek jóval a piaci ár alatt vásárolhatók meg a rendezvény hivatalos partnereinél, minden rendezvényhelyszínen.
Egy palack ásványvíz 250, egy kóla 420, egy korsó csapolt sör 380, míg egy bécsi perec 356 forintba kerül majd Magyarország legnagyobb ingyenesen látogatható rendezvénysorozatán Budapesten. Ezek az árak a palackos és dobozos termékek esetében már tartalmazzák a DRS-visszaváltási díjat is.
A rendi Magyarország egyetlen nemzeti ünnepe megünneplésének középkori gyökerei vannak. Már I. László elrendelte 1090-ben, hogy "Szent István napja mint szent ünnep megtartasson", és rögzítette az augusztus 20-i dátumot is. (Ezt a napot egyébként az 1083-as szentté avatásakor VII. Gergely pápa jelölte ki.)
Az eredetileg tisztán vallási ünnepnek világi tartalmat is adott, illetve jelentőségét emelte, hogy a középkori királyok ebben az időszakban tartották Székesfehérvárott a törvénynapokat, amikor is személyesen meg lehetett előttük jelenni. A török hódoltság idején és utána a nagyszombati Szent István- szeminárium (papnevelde) lett a névadó kultuszának első számú ápolója, de a katolikus templomokban általában megemlékeztek a jeles napról.
A helyi keretekben tartott vallási ünnepnek Mária Terézia adott új dimenziót 1771-ben: ekkor szerezte vissza a Szent Jobbot Raguzából, s Budán helyezte el, nagyszabású ünnepség keretében. Az ereklyét az ekkortájt befejezett királyi palota északi szárnyában kialakított Szent Zsigmond-kápolnában (bejárata a mai Oroszlános kapu mellett nyílt a nagy udvarról), pontosabban annak Szent István-kápolnájában őrizték (a mai C épület zárt belső udvarán állt a XIX. század végi átépítésig).
Szent István napja éppen 1771-ben szűnt meg általános egyházi ünnep lenni, XIV. Benedek pápa ugyanis csökkentette az ünnepek számát. A királynő viszont elrendelte "az apostoli királyság általános védőszentjének" megünneplését, a katolikusokat eltiltotta erre a napra a munkától, és kötelezte a misén való részvételre. Az országos jellegű ünnepély színhelye Buda, a szent király ereklyéjét őrző főváros lett. 1818-ban a helytartótanács pontosan szabályozta az ünnep rendjét. "Kisasszony havának 20. napján, úgymint Szent István királyunk ditső ünnepén, eme országunk fő Varassában pompás és örök emlékezetű Maria Theresia királynénk intézete szerint való Ájtatosság, ugyanazon első Apostoli Királyunk mindeddig éppen maradott szent jobb Kezének tiszteletére rendelt Processioval együtt tartassék" - kezdődött a rendelet.
A továbbiakban részletesen meghatározta az ünnep menetét, s az eddig inkább vallási jellegű alkalomnak világi-politikai tartalmat is adott azáltal, hogy elrendelte a világi hatóságok teljes díszben való részvételét.
Az esemény augusztus 19-én délután öt órakor a Szent Zsigmond- templomában tartott "pompás vesperával" kezdődött, hét és nyolc óra között pedig a két város összes templomának öreg harangja hirdette "a jövő nap dütső ünneplését". 20-án hajnalban négy és öt között ismét egyórás harangozás hívta a testvérvárosok lakóit az öt órakor kezdődő misékre. Ezeken a pesti gimnázium és az egyetem diákjai és a céhek már testületileg jelentek meg, hogy utána együtt vonuljanak Budára. A zászlaik alatt érkező testületek fél hétkor a Szent György téren egyesültek a budai céhek és a tanulóifjúság csapataival, s itt rendeződtek a processzió rendjébe. A céhek a Dísz téren, a "főstrázsaház" előtt, a tanulóifjúság a fegyvertárnál (a Sándor-palotától délre), az egyháziak pedig a prépost palotája előtt várták az indulást. Hét órakor a Zsigmond-kápolnában összegyűlt előkelőségek "felemelvén a Szent Kezet", a két város összes harangjának zúgása közepette elindultak az Urak utcáján a Nagyboldogasszony (Mátyás)- templomba. A körmenetet Pest és Buda céhei vezették, saját zászlóik alatt. Őket a gimnáziumok és az egyetem tanulóifjúsága követte, majd a szerzetesrendek és a plébánosok vonultak. Mögöttük haladt a két város külső tanácsa (képviselő-testülete) és tisztikara, a pesti tanács, a megye magisztrátusa, a felsőbíróságok, a Helytartótanács és a Királyi Kamara tisztviselői. Papnövendékektől és más egyháziaktól körülvéve vonult a budai prépost, a Szent Jobb őrzője. Magát az ereklyét hat diaconus vitte, mellettük nyolc egyetemi diák haladt égő fáklyával a kézben. Őket kívülről Buda tanácsnokai, illetve a polgárőrség tisztjei kísérték, utóbbiak kivont karddal. A Szent Jobb mögött gyalogolt a rendi Magyarország elitje: teljes egyházi díszbe öltözött főpapok a hercegprímás vezetésével; tábornokok, a kormányszékek tanácsosai, a királyi kamarások és más országos méltóságok, élükön a nádorral. Az eddig kizárólag férfiakból álló menetben itt tűntek fel az első nők: a "nemes és nevezetesebb asszonyságok", azaz valamennyi előkelőség felesége. A "hivatalos" résztvevők sorát egy csapat katonaság zárta le, s mögéjük sorolhattak be a két város egyszerű lakói és az idegenek "tisztességes rendben". Az egyházi énekek jobb hangzását a dobokkal és trombitákkal kivonuló városi zenekarok, valamint a templomi kórusok biztosították. A templomba természetesen csak az előkelőbb résztvevők mehettek be a céhpolgárság sorfala között. Ők bent magyar nyelvű, a jórészt németül beszélő budai és pesti polgárság pedig kint német prédikációt hallgathatott. A beszédek és a mise után ugyanebben a rendben kísérték vissza az ereklyét őrzőhelyére, ahol délben a Te Deum eléneklésével ért véget a körmenet. Ezt a felsorakozott katonaság és polgárőrség hármas sortüze, a bástyákon pedig ágyúdurrogás tudatta a "Nemzetünk bötsös Ünnepét ditsőíteni" megjelent néppel. A tömeg ezután megtekinthette a kápolnában este hétig köztiszteletre kitett Szent Jobbot.
A "város fogadott ájtatosságából országos innepre" emelt körmenet minden hatósági kényszer nélkül is vonzotta a pest-budaiakat, de azért 1831-ben és 1842-ben újabb rendeletekkel is előírták az ünnep és a munkaszünet megtartását minden vallásfelekezet számára. A reformkori újságok évente részletesen beszámoltak a "minden jó lelkű Magyart buzgó hevülésre gerjesztő" esemény lefolyásáról. A városok lakosságával együtt növekedett a résztvevők tömege is: A Honművész című lap 1834-es tudósítása szerint a hajóhídon át Budára tartó menet eleje már a Várban járt, amikor a vége még el sem indult a belvárosi plébániatemplomtól. A hűvös idő ellenére zsúfolásig megtelt a Vár, amelynek csendes utcái szinte csak ezen a napon népesülnek be. A hivatalos ceremónia befejeztével népünnepély jelleget öltött az ünnep. A korzózókat katonazenekar szórakoztatta, este pedig egy-egy nevezetes helyszín - a régi Vigadó vagy a Horváth-kert - "illuminációja" (díszkivilágítása) emelte ki a nap jelentőségét.
1834-ben pl. a Horváth-kert bérlője Attilát, Szent Istvánt és a vezéreket ábrázoló, kivilágított átlátszó festményekkel, valamint magyar és német feliratokkal ("Éljen a nemzet, éljen a haza, mindig virulva magosabb dicsőségre!", "Éljen a magyar vígan és dicsőn, ragyogva szép híre, mint a nap az égtetőn!") csalogatta kertvendéglőjébe a közönséget. A sajtó természetéhez persze már a reformkorban is hozzátartozott a fanyalgás: a Honművészt tudósító Garay János szerint a festmények némelyike a paródia színvonalán állt. A következő évben ismét azt írták a Horváth-kerti "nemzeti népünnepről", hogy a nagy ígéretek ellenére szegényes kivilágítás (tavalyi képekkel és feliratokkal), valamint gyenge tűzijáték fogadta azt az 1500 látogatót, aki leszurkolta az 1 váltóforintos belépődíjat (egy napszámos napibérét).
Az 1848-at követő önkényuralom éveiben sokkal szerényebben emlékeztek meg az államalapítóról; 1860-ban viszont a nemzeti ünnep a politikai tiltakozás kiemelkedő eseményévé lényegült át. A kiegyezés után, 1878-ban kultuszminiszteri rendelet is megerősítette augusztus 20. nemzeti ünnep jellegét, országosan előírva a kötelező istentiszteletet a nem katolikus templomokban is, "ahol a lakosság vagy a hatóság kívánja". Mivel a rendeletet a nemzetiségi vidékeken nagy felzúdulás fogadta, Trefort Ágoston visszavonta azt, s helyette törvényi szabályozást ígért. Erre azonban csak annyiban került sor, hogy 1891-ben az ipari munkások vasárnapi munkaszünetét biztosító törvény kimondta a Szent István- nap munkaszünet voltát. Ezzel azonban a parlament csak a hivatalos pecsétet nyomta rá az amúgy is országszerte érvényes jogszokásra. 1895-ben belügyminiszteri rendelet írta elő azt is, hogy ezen a napon a "középületekre címeres nemzeti zászló tűzendő ki". A hivatalos jelleg megerősítése ellenére azonban (vagy éppen ezértő) a századforduló táján az ünnep elhalványulóban volt. Az 1920-as évek "újbarokk" társadalmi közegében emelkedett fel újra augusztus 20. ünneplésének jelentősége Budapesten. Az egykor tisztán vallási ünnep profanizálódásának újabb állomását jelezte, hogy ekkoriban felbukkant már az idegenforgalmi vonzerő szempontja is.
|
Értékeld te is!