© Hetedhétország - Minden jog fenntartva!
Impresszum - Kapcsolat - Partnerek - Médiaajánlat - RSS - Adatvédelem
Fény derült a genti katedrális több rejtélyére
2020. február 15.
Emberi csontokból készült falak és ember arcú bárány borzolja a kedélyeket a belgiumi Gentben.
Emberi csontokból készült falakra bukkantak régészek a genti Szent Bávó székesegyház (Sint-Baafskathedraal) alatt.
A falak főként felnőttek lábszár- és combcsontjaiból készültek, a köztük lévő teret koponyákkal töltötték ki, amelyek közül többet darabokra törtek. A falak fölötti szinten teljes emberi csontvázakra bukkantak a régészek. Kiderült, hogy a területet temetőként használták még az után is, hogy a falakat felhúzták.
A régészek a genti székegyház új látogatóközpontjának építése előtti feltáráson bukkantak rá a ritka leletre. Máshol, például a párizsi katakombákban találtak már ilyen falakat, de Belgiumban először bukkantak a kutatók.
A csontok korát a régészek a 15. század második felére datálták, úgy vélik, hogy a falakat a 17. és a 18. században építették.
A régészeknek még arra a kérdésre is választ kell adniuk, hogy miért építették ezeket a falakat. A szakemberek szerint valószínűleg akkor húzhatták fel őket, amikor a temető egy részét megtisztították, azaz a sírokból kiemelték a csontokat, hogy új sírhelyeket létesítsenek.
Egy templom udvarának megtisztításakor a csontvázakat nem lehet csak úgy kidobni. Feltételezve, hogy a hívők a test feltámadásában hittek, akkor a csont nagyon fontos volt. Ezért épültek egykoron csontházak a városi temetők falainál.
A templomban található a Van Eyck fivérek egyik remekműve, A bárány imádása, amelynek resturálása a közelmúltban nagy port kavart. 1432-ben alkották meg, az idők során azonban többször átfestették az oltárképet. Hat évig tartó, két és fél millió dolláros, csúcstechnológiás helyreállítások után most már eredeti formájában látható. Úgy, ahogy azt a van Eyck testvérek elképzelték, és nem úgy, ahogy évszázadokon keresztül ismertük. Amikor az 1550-ben más művészek által felvitt festékrétegeket letisztították, kiderült, hogy az eredeti képen a Krisztust jelképező áldozati báránynak meglepően emberszerű arca van.
A genti oltár szépsége Hitlert sem hagyta hidegen, meg akarta szerezni, ezért személyes parancsára speciálisan képzett csapatokat küldött Gentbe, hogy fosszák ki a katedrálist. Az oltárt a háború után Ausztriában, az Altaussee-i sóbányában találták meg.
A kép Genti Szépművészeti Múzeum 2020. február 1-én nyíló tárlatán tekinthető meg, amely az oltárkép mellett a reneszánsz festő alkotásainak majdnem felét felvonultatja. Az áprilisban záró kiállítás után az oltárt visszaviszik az eredeti helyére, a Szent Bávó-katedrálisba. Itt egy újonnan kialakított látogatóközpontban lesz látható, ahol a kiterjesztett valóság eszközeivel mesélik el a mű vallásos és művészettörténeti jelentőségét.
(Címlap fotó: A genti Szent Bávó székesegyház/ flickr/grassrootsgroundswell)
Népszerű
- Großglockner panorámaút ősszel is gyönyörű, ráadásul olcsóbb
- Téli tündérmese: Innsbruckban a karácsony előtti időszak egészen különleges
- Friss információk 2024: utazási, közlekedési hírek, benzinárak és rendkívüli időjárás
- Erőművek Éjszakája: Idén 62 erőmű és fűtőmű látogatható
- Advent Hallstattban
- Brutális bírságra számíthatnak a rosszul parkolók Bécsben
- A Napkirály 10 legszebb műve
- Falusi ősz
- Gyönyörű gyerekbarát strandok Olaszországban - megmutatjuk a 15 legjobbat
- Bastille nap: A Bastille lerombolása az önkényuralom végét jelentette