150 éve érte el Európa legrégebbi hegyi vasútja Svájc legszebb panorámájú hegyét

2021. március 21.

print Hetedhétország.hu

150 éve érte el Európa legrégebbi hegyi vasútja Svájc legszebb panorámájú hegyét

A Rigi Kulm sokak szerint egyike a legszebb panorámájú svájci hegycsúcsnak.

2021-ben Európa legrégebbi hegyi vasútja 150 éves. A Vitznau-Rigi-Bahn 1871. május 21-én kezdte meg működését - ez volt az első hegyi vasút Európában.

A Rigi-hegyet Svájc közepén 3 tó, a Luzerni-tó, Zug-tó és Lauerz-tó öleli körül, legmagasabb csúcsa a Rigi Kulm 1797 m magas.

A Luzerni-tó elhelyezkedésének köszönhetően a Rigi már a 18. században kedvelt kiránduló- és üdülőhely volt. 1816-ban a Rigi Kulmon épült az első fából készült vendégház. Az elkövetkező évtizedekben újabb vendégházak épültek. 

Rigi, Alm, Alp, Vitznau-Rigi Vasúti, Fogaskerekű Vasút

Vitznau-Rigi-Bahn napjainkban (c) pixabay

1859-ben már egy vasutat javasoltak a Rigi-re, a terv 1871-ben valósult meg, a Vitznau-Rigi-Bahn fogaskerekű vasút 1871. május 21-én indult első útjára, mint az első hegyi vasút Európában. A gőz meghajtású vasút hegy legtetejére 1873-ban ért fel, 1937-től elektromos működtetésű.

Alpesi, Rigi, Rigi Kaltbad, Vierwaldstätti Tó Régió

Kilátás a Rigi Kulmról (c) pixabay

A Rigi Kulm a turisták kedvelt úti célja ma is lélegzetelállító panorámája miatt. 360 °-os kilátást nyújt az Alpokra, 13 tóra, ellátni egészen Németországig és Franciaországig. Sokak szerint egyike a legszebb panorámájú svájci hegycsúcsnak.

A Rigi számos műalkotásban szerepel, festményekben és irodalmi kiadványokban egyaránt. Talán a leghíresebb festmény William Turner Rigi hegyet ábrázoló akvarell sorozata, 1842-ben örökítette meg a Luzerni-tó látványát.

A Rigi hegyi vasút magyar vonatkozása:

Nikolaus Riggenbach, az 1871-ben megnyitott Vitznau-Rigi vasút, az első európai fogaskerekű vasút tervezője 1873-ban egy mérnök kollégájával egy baseli cég képviseletében kérelmezte a budai Svábhegyre vezető fogaskerekű vasút építését. Az engedélyokiratot 1873. július 3-án adták ki. A vonal építése azonnal megkezdődött, így a következő évben megindulhatott a forgalom. Az első vonat 1874. július 24-én délután négy órakor - öt évvel a világ első közforgalmú fogaskerekű vasútjának üzembe helyezése után - indult el, a következő naptól pedig már menetrendszerűen közlekedett.


Kapcsolódó hírek