Hallstatt idén új turisztikai rekordra számít, nehezítenék a bejutást az apró városba

2025. december 25.

print Hetedhétország.hu

Hallstatt idén új turisztikai rekordra számít, nehezítenék a bejutást az apró városba

Hallstattban bevezetnék a személygépjármű-tilalmat.



„Soha nem lehet igazán kifújni magunkat”: a település 2025-ben rekordot jelentő 1,2 millió napközbeni látogatót regisztrált, ami súlyosbítja a közlekedési problémákat és a lakosok elégedetlenségét.

Eljött a tél – és Hallstattban továbbra is nyár van, mondja Alexander Scheutz (SPÖ), a Salzkammergut belsejében fekvő leghíresebb település polgármestere. Az „egész világ” egész évben vendégeskedik az alsó-ausztriai Hallstattban. Idén 1,2 millió napközbeni vendégre számít, ami új rekordot jelentene. A turisták megoldatlan közlekedési problémákat okoznak a településnek, ugyanakkor gazdasági erőforrást is jelentenek, nyilatkozta az APA-nak.

Az adatok szerint a turisták áradata az úgynevezett „csendes” időszakban sem csökken, a napközbeni látogatók néhány órára elárasztják a világörökségi helyszínt, „fényképeznek, majd továbbállnak” – ez egyszerre átok és áldás is, ismeri el a polgármester. A 438 felső-ausztriai település közül csak alig 200-ban nem jelentkezik veszteség, Hallstattban viszont idén sem. A település 2026-os költségvetése 6,7 millió euró bevételt és 6,1 millió euró kiadást irányoz elő. Így a település gazdaságilag jól áll.

A turizmusból jó pénzt lehet keresni, például a parkolóhelyek üzemeltetésével. De a település 49 százalékos részesedése a Heritage Hotelben is kifizetődő. A polgármester szerint a szálloda mára, évi 33 000 vendégéjszakával, „egy nagyszerű vezető vállalkozás”.

„740 lakosunk van, és körülbelül 500 000 euró helyi adót szedünk be. Ez nem is olyan kevés” – véli Scheutz. „Ez sokat elárul a pénzügyi erőről” – hangsúlyozza a pozitív aspektusokat. Úgy néz ki, hogy 2025-ben a napi vendégek száma meghaladja az 1,2 milliót – ez új rekord lenne. 132 000 vendégéjszakával ez a szám ugyan nagyon alacsony, de ez a kis településen található kevés szálláshelyekkel magyarázható. Az Heritage Hotel idén a negyedik negyedévben összesen 85 nemzetiségű vendéget fogadott. Az egész üzleti év során a legerőteljesebben képviselt vendégcsoportot a tajvaniak alkották 14,7 százalékos részesedéssel, őket követték az Egyesült Államokból (13 százalék), Kínából (8,7 százalék), Dél-Koreából (6,1 százalék), Németországból (6 százalék) és Indiából (4,3 százalék) érkező turisták, derül ki a szálloda statisztikáiból.

„Karácsony és szilveszter nálunk olyan, mint a nyár közepe” – így szemlélteti Scheutz a hideg évszakban tapasztalható forgalmat. Az ázsiai ünnepek miatt februárban – például a kínai újév miatt – több vendég érkezik onnan. „Szóval nálunk soha nem lehet igazán kifújni a lélegzetünket.” Ezért a lakosok „nagyon dühösek, mert mindig úgy érzik, hogy valamit tenni kellm de semmi sem történik” – így írja le a helyzetet a polgármester. A település csak kis lépéseket tehet a hatáskörén belül.

Az első intézkedés a napi buszforgalom felső határának bevezetése volt 2019-ben. Azóta naponta legfeljebb 54 busz érkezhet, és a szervezőknek előre le kell foglalniuk a helyeket. De ez a tehermentesítő intézkedés nem működik zökkenőmentesen. „A gazdaság, a busztársaságok részéről nincs megértés. Hallstattot azzal vádolják, hogy „turizmusellenes”. Így előfordul, hogy a buszok mégis időpontfoglalás nélkül érkeznek. „Ezek akkor eltorlaszolják az utat, mert nem engedjük őket be a településre.” Végül mégis be kell engedni őket a buszpályaudvarig, hogy legalább vissza tudjanak fordulni.

„15 alkalmazottam van, akik nem csinálnak mást, csak a buszokkal, az autókkal és a zavartalan forgalommal foglalkoznak. Lezárják a lakóövezeteket, hogy a vendégek ne keressék az utat” – mondja Scheutz.

Az egyéni turizmus problémája Hallstattban még teljesen megoldatlan. 2024 májusában elindult a „Látogatóirányítás és látogatói szabályozás” Leader-projekt, amelynek célja többek között az, hogy megvalósítható megoldásokat találjon a közlekedési káoszra. 2023-ban a tömeges turizmus ellen tiltakozva a lakosok 15 percre lezárták az alagút északi bejáratát. A legradikálisabb megoldás az lenne, ha az autóval történő érkezést is le kellene foglalni. „Ha a hely megtelik, akkor az bekötőutat lezárják” – így fogalmazza meg Scheutz a helyiek kívánságait.

Mivel az bekötőút országút, a település nem tehet semmit. Ezért továbbra is reménykednek Felső-Ausztria tartomány támogatásában. Scheutz azonban úgy véli, hogy nagyon nehéz kapcsolatba lépni a tartomány politikusaival, így írja le benyomásait a másfél éves projekt után. „Mindenhol Hallstattot reklámozzák. Mindenhol mi vagyunk a névjegy. De ennek ellenére nem hajlandók megfelelő támogatást nyújtani nekünk” – mondja csalódottan.

A település szeretné, ha bevezetnék a személygépjármű-tilalmat. „Megnéztük ugyanis a dél-tiroli Pragser-völgyi projektet.” Ott a tartományi kormány úgy döntött, hogy július és szeptember között 9:30 és 16:00 óra között csak online foglalással lehet bejutni a völgybe.

A velencei példát követő belépési díj Hallstatt számára sem lenne megoldás. A település nem akar olyan sorompókat, ahol egy őr szedné be a belépési díjat, és ez jogilag sem lenne lehetséges. „A közterületek nagyon fontosak. A törvény pedig nem engedi, hogy közterületeken belépési díjat szedjenek” – magyarázza a polgármester. Velencében csak azért lehetséges a díj, mert a város egy sziget, amelyre egyfajta belépési díjat szednek.


Kapcsolódó hírek





Legfrissebb hírek


hirdetés

Hetedhét kereső:

Töltsd le a Hetedhét kereső mobil applikációt!

  • Egyszerű használat
  • Megmutatja, mi van a közelben
  • Utazáshoz nélkülözhetetlen: Magyar és külföldi úticélok 
Szerezd meg: Google Play

hirdetés
Régészeti és történelmi könyvek

hirdetés

hirdetés