Az ókori világ 7 csodái közül az utolsó fennmaradt emlék, a gízai piramisok egyike a világ legfelismerhetőbb épületeinek. A piramisokat 4000 éve a hatalmas fáraók síremlékeként építették, amelyeket a hatalmas Szfinx őriz. Építésüket máig rejtély fedi.
A gízai fennsíkon a négy legnagyobb attrakció Kheopsz (Hufu), Khefrén (Hafré) és Mükerinosz (Menkauré) piramisai, valamint a Szfinx, de körülöttük még sok kisebb piramis, templom és sír és el van szórva.
Az egyiptomi főváros közvetlen közelében lévő Gízai-fennsíkon található Kheopsz, Khephrén és Mükerinosz óbirodalmi fáraók piramisai, amelyeket Kr. e. 2600 és 2500 között építették.
A gízai nagy piramist Kr. e. 2560 körül építették monumentális temetkezési helyként az óbirodalmi Hufu vagy Kheopsz fáraó uralkodása idején. Ez a világ legnagyobb ismert ókori építménye (magassága 146,5 méter) a kínai nagy fal mellett.
A teljes piramismező a három nagy piramison kívül magában foglalja a hozzájuk tartozó halotti templomokat, kisebb piramisokat - köztük I. Hotepheresz, I. Merititesz és Henutszen királynék piramisát -, a Nagy Szfinxet, Khephrén és Mükerinosz völgytemplomait, Hentkauesz királyné sírját, a nemesek masztabáit és más, a halottkultusszal, illetve az építkezéssel kapcsolatos épületeket.
A folyamatosan zajló feltárások a Gízai-fennsíkon már több bizonyítékkal is szolgáltak, hogy a közhiedelemmel ellentétben a piramisokat nem rabszolgák, hanem parasztok építették. Amikor a Nílus áradt és elfeledte a földjeiket, a parasztoknak kiváló pénzkereseti forrás volt a piramisokon való munkálatok, ahol kiépített étkeztetési és orvosi szolgálatok is rendelkezésükre álltak. A Nílus áradása miatt a kőtömbök szállítása is könnyebben ment.
A piramisok tökéletessége, milliméter pontossága és belsejük szépsége a bizonyítékok ellenére is sok embert kétkedésre bír. Az ókori építészek érdeme és legnagyobb dicsérete, hogy milyen sokan hisznek ma is abban, hogy űrlények vagy angyalok építették őket.
Nyitvatartás: 9-től 17 óráig
Árak: a belépéshez egy jegy kell, amely a nagy piramisokba való bemenetel kivételével jó mindenhová. A nagy piramisokhoz külön jegy kell.
Általános:
Felnőtt: 60 EGP (1100 Ft)
Tanuló: 30 EGP (550 Ft)
Kheopsz-piramis:
Felnőtt: 100 EGP (1850 Ft)
Tanuló: 50 EGP (920 Ft)
Khefrén-piramis:
Felnőtt: 30 EGP (550 Ft)
Tanuló: 15 EGP (275 Ft)
Mükerinosz-piramis:
Felnőtt: 25 EGP (460 Ft)
Tanuló: 15 EGP (275 Ft)
Ismeretlen titkos folyosót találtak a Kheopsz-piramisban
2023-ban egy eddig rejtett, kilenc méter hosszú folyosóra bukkantak régészek a gízai nagy piramis főbejárata mögött.
A felfedezést a 2015-ben indított Scan Pyramids nevű projekt keretében tették.
Ennek lényege, hogy modern technológiák – átvilágítási és endoszkópos eljárások – segítségével újra átvizsgálják az ókori világ hét csodája közül egyedüliként fennmaradt építmény belsejét.
A most felfedezett, a kezdetben feltételezett ötméteresnél is hosszabb folyosót feltehetően azzal a céllal építették, hogy elvezesse a piramis súlyát, amely a bejáratra vagy esetleg egy másik, még fel nem tárt kamrára nehezedett.
Betiltják a tevegelést az egyiptomi piramisoknál
Egyiptomban hamarosan a múlté lesz a turista tevegelés a gízai piramisoknál. Helyette a turisták elektromos autókra váltanak.
Az egyiptomi tevegelés sok nyaraló számára az egyik legfontosabb program. Legyen szó naplementés lovaglásról a kairói Gízai piramisoknál, tevével való fotózásról, szafariról az állatokkal a Sínai-sivatagban vagy tevetúráról a hurghadai tengerparti üdülőhelyen, az ilyen ajánlatok népszerűek és keresettek.
Az egyiptomi idegenforgalmi minisztérium azonban azt tervezi, hogy betiltja a turistáknak a tevegelését a gízai piramisoknál és a régészeti helyszíneken. Helyette elektromos autókat kell használni.
A tervek nem újak, az intézkedéseket már 2020 októberében bejelentették. Várhatóan a piramisoknál a tevegelés már a 2023-as nyári szezontól a múlté lehet.
A haszonállatok bántalmazása az országban sérti az egyiptomi alkotmányt. A 45. cikkely kimondja: "Biztosítani kell az állatokkal való humánus bánásmódot". A Peta Asia azt állítja, hogy új videofelvételeket szerzett Egyiptom legnagyobb tevepiacáról Birqashban, ahol élő tevéket adnak el a turisztikai iparnak és a vágóhidaknak egyaránt.
A Peta Asia még 2019-ben végzett ott vizsgálatot egy nagyobb kutatás részeként, amely az egyiptomi turisztikai iparban az állatokkal való visszaélésekről szólt. A nyomozók szemtanúi voltak annak, hogy tevéket vertek, amelyeknek a feje vérben és legyekben úszott.
Tekintettel az állatvédő csoportok egyiptomi munkájának hosszú múltjára és az állatok jelenlegi helyzetére, csak egyetlen megoldás létezik: az úgynevezett haszonállatok kitiltása a turisztikai helyekről.
Mit tehetnek a nyaralók? Kerüljék az olyan látványosságokat, mint a tevegelés vagy a fotózás az állatokkal.
Új korszak a gízai piramisoknál
Az évi több millió látogatót vonzó UNESCO világörökségi helyszín régóta a kritikák kereszttüzében van a kaotikus irányítás, túlturizmus, a tolakodó árusok és állatkínzásról szóló beszámolók miatt. Egyiptom most mindezen változtatni szeretne.
Az egyiptomi kormány által elindított átalakítási programot az Orascom Pyramids Entertainment Services Company vezeti, és a beruházás értéke közel 45 millió euró.
A cél pedig nem más, mint egy modern, jól szabályozott és fenntartható látogatói élmény kialakítása.
Ennek részeként új bejárati pontot nyitottak a komplexumhoz a Fayoum autópálya felől, kiváltva a forgalmas és gyakran zsúfolt történelmi bejáratot a Marriott Mena House közelében.
Az intézkedést azonban heves tiltakozások kísérték: a ló- és tevehátas túrákat kínáló árusok eltorlaszolták a járművek útját, így tiltakoztak az újonnan kijelölt parkolózónák ellen, amelyek szerintük túl messze esnek a bejárattól, így ellehetetlenítik üzletüket.
Ugyanakkor az árusokat korábban többször is érték kritikák a turisták zaklatása és állítólagos lehúzása miatt.
A fenntarthatóság és digitális jegyrendszer
Az új rendszer betiltja a magángépkocsik és turistabuszok behajtását a piramisok területére, és helyettük környezetbarát elektromos járművekkel szállítják a látogatókat és kísérőiket.
Az Orascom szerint 45 elektromos busz áll rendelkezésre, amelyek ötéves menetrend szerint, ötpercenként indulnak majd.
A projekt további részeként több sírkamra helyreállításra kerül és bevezetik az online jegyvásárlást, valamint új látogatóközpont is épül, hogy korszerű szolgáltatásokkal fogadják az érdeklődőket.
Az utóbbi években több jelentés is súlyos állatkínzásra hívta fel a figyelmet: ezek bántalmazott tevékről és lovakról szóltak, valamint elhagyott, pusztulásra ítélt állatokat dokumentáltak a környéken. A kezdeményezéssel most az állatvédelem is fókuszba kerülhet.
Értékeld te is!