Velencei Építészeti Biennále: Háború dúl a palazzo tulajdonosok és Velence polgármestere között

2021. május 24.

print Hetedhétország.hu

Velencei Építészeti Biennále: Háború dúl a palazzo tulajdonosok és Velence polgármestere között

Háború tört ki a lagúnaváros polgármestere és a palazzók tulajdonosai között nem sokkal a Velencei Építészeti Biennále szombati kezdete előtt.

A járványhelyzet miatt kényszerűen az idei évre halasztott 17. Velencei Építészeti Biennále a How Will We Live Together? (Hogyan fogunk együtt élni?) mottóval egy fenntartható világ stratégiáit kutatja. A szigorú járványvédelmi intézkedések mellett megrendezett építészeti biennále fél éven át, november 21-ig várja majd a látogatókat.

How will we live together?

A kiállítás mottója: How will we live together? (Hogyan fogunk együtt élni?). A biennálé főkurátora Hasim Szarkisz libanoni-amerikai építész.

"Új szerződésre van szükségünk a terekkel kapcsolatban. Az egyre szélesedő politikai megosztottság és a növekvő gazdasági egyenlőtlenségek összefüggésében arra kérjük az építészeket, hogy képzeljék el azokat a tereket, amelyekben közösen együtt élhetünk"

- fogalmazott a biennálé honlapján Szarkisz.

A biennáléra 46 országból 112 kiállítót hívtak meg. 63 ország jelentkezik nemzeti kiállítással, közülük Azerbajdzsán, Grenada, Irak és Üzbegisztán első alkalommal.

A nemzetközi kiállítás zsűrijét Szedzsima Kazujo japán építész vezeti. Az építészekből álló zsűri tagjai között van a perui Sandra Barclay, a libanoni Lamia Joreige, a Skóciában élő ghánai Lesley Lokko és az olasz Luca Molinari. A zsűri augusztus 30-án hirdeti ki díjait.

A megnyitón életművéért Rafael Moneo spanyol építészt jutalmazzák. Szarkisz generációja egyik legmeghatározóbb építészének nevezte Moneót gyakorló építészként, oktatóként és tudósként. Mint felidézte, nevéhez fűződik a San Sebastián-i Kursaal Kongresszusi Központ és Auditorium, Madridban a Prado Múzeum és az Atocha pályaudvar, valamint a Los Angeles-i székesegyház építése.

Rafael Moneo elismeréséhez kapcsolódóan egy kisebb kiállítást is rendeztek, amelyen műanyag makettek és emblematikus képek mutatják be a spanyol építész munkáit.

 

A magyar pavilon kiállítása Budapesti modern épületeket gondol újra

A Giardini parkban álló magyar pavilon Othernity - Modern örökségünk újragondolása című kiállítása tizenkét modern budapesti épület újragondolásán keresztül a regionális építészeti identitás újrafogalmazására tesz majd kísérletet.

A magyar kiállítás arra keresi a választ, milyen lehetőségeket tartogat a modern építészet sokat vitatott, több szempontból elavult öröksége.

Az Othernity a magyar pavilon történetének első, széles körű nemzetközi együttműködésen alapuló kiállítási projektje: tizenkét közép- és kelet-európai építészirodát kértek fel arra, hogy gondoljanak újra egy-egy ikonikus budapesti modern épületet.
   
A kiállítás két teremből áll: a Labor a tizenkét épület történeti állapotát dokumentálja, a Showroom pedig erre tükörszerűen reflektálva a tizenkét kortárs építészeti reflexiót mutatja be.

A krakkói BUDCUD építésziroda például a Domus áruházat egy új típusú élményfürdővé alakítaná át. Az észt b210 csapata a Thököly úti OKISZ székház újragondolása során egy kinetikus installációt is létrehozott, hogy felhívja a figyelmet az épület dinamizmusára, az észt-brit LLRRLLRR iroda pedig népligeti Planetárium áttervezésével pedig képes volt a 20. századi közép-európai modernizmust tájépítészeti kontextusba helyezni.

Az Othernity kiállítást pedig a Velencei Biennále november 21-i zárását követően, decembertől Budapesten, a Ludwig Múzeumban is bemutatják.

Vita a palazzi tulajdonosok és Velence polgármestere között

Luigi Brugnaro polgármester rendeletet adott ki, amely de facto megtiltja, hogy a Velencei Biennále keretében magánpalotákban kiállításokat, rendezvényeket és partikat tartsanak.

A jövőben a magánpaloták tulajdonosai nem rendezhetnek művészeti kiállításokat hat hónapnál hosszabb ideig egymás után vagy két éven belül. Ez azt jelenti, hogy a Biennále legnépszerűbb helyszínei - régi, magántulajdonban lévő palazzók - közül néhány nem nyithatja ki kapuit - jelentette a Corriere della Sera című milánói napilap szerdai száma.

Egy biennálé kiállítás általában kilenc hónapig tart. Eddig a palazzók tulajdonosainak nem kellett engedélyt kérniük az épület használatának megváltoztatásához, ha a magánterületen tartott rendezvények időtartama nem haladta meg a tizenkét hónapot.

Brugnaro nemrég elfogadott rendelete azonban már kimondja, hogy egy palotában tartott rendezvény nem tarthat 180 napnál tovább, és ezen túlmenően tizenkét hónap alatt legfeljebb egy kiállításra kerülhet sor.

Ez hatékonyan megakadályozhatná, hogy számos palotatulajdonos a biennálé teljes időtartama alatt kiállítson, és az egymást követő években ne tudjon rendezvényeket tartani. A biennálé minden évben váltakozva mutatja be a művészetet és az építészetet.

"Ez rengeteg pénzszerzési lehetőséget fog tönkretenni"

- mondta Filippo Gaggia, a 15. századi ékszer, a Palazzo Loredan dell'Ambasciatore tulajdonosa.

A Giardini és az Arsenale hivatalos pavilonjain kívül számos biennálé-kiállításnak a helyszínen kívül, a város különböző pontjain található privát helyszíneken is helyet adnak. Egyesek hivatalos "kísérő" kiállítások, míg mások a Biennále vonzerejét használják fel arra, hogy független eseményekre vonzzák a látogatókat.

Sok ingatlantulajdonos úgy tekint a rendeletre, mint a polgármester kísérletére, hogy rákényszerítse a biennálé résztvevőit, hogy az önkormányzat tulajdonában lévő helyiségekben állítsanak ki, ami az önkormányzati kasszát, nem pedig a magánszemélyeket szolgálja. A magánszemélyek így elveszítik a hagyományos palotáik megőrzésének fontos bevételi forrását.

(Címlapfotó: Velencei Arzenál @pixabay)